Nowe auta z najprostszymi silnikami. Bez turbo, wtrysku bezpośredniego i hybrydy

Rynek prostych i trwałych samochodów powoli chyli się ku końcowi. Tylko nieliczni producenci oferują auta z silnikami o "budowie cepa", jeśli można w ogóle o jakimkolwiek tak powiedzieć. Przygotowałem dla was listę najprostszych silników oferowanych jeszcze w salonach. Nie jest długa, a wybijają się marki ze wschodu.

Silnik 1.2 DualJet SuzukiSilnik 1.2 DualJet Suzuki
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Postanowiłem przejrzeć rynek nowych samochodów w poszukiwaniu aut z możliwie najprostszymi silnikami benzynowymi, pozbawionymi rozwiązań z dziedziny downsizingu, czyli turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego. Jednym z kryteriów było również to, by silnik pracował samodzielnie, a nie w układzie hybrydowym. Dopuściłem tylko systemy mild hybrid, choć wyraźnie to zaznaczam.

Alfabetycznie, szukając samochodu z możliwie najprostszym silnikiem, który potencjalnie nie będzie sprawiał kłopotów, niemalże naturalnie udajemy się do salonu Dacii. I tu możemy być rozczarowani. Co prawda benzynowa jednostka o pojemności 1,0 litra ma wtrysk wielopunktowy, ale ma też turbodoładowanie. Jest to dobry i sprawdzony silnik, ale nie spełnia kryterium "kup i zapomnij".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

PIERWSZA JAZDA: Aygo X [cross] - Każdy może być mistrzem ecodrivingu

Zatem tak naprawdę pierwszym na liście będzie Fiat 500 z jednostką 1.0 Hybrid. Dopisek oznacza system mild hybrid, który ma wpływ głównie na pracę układu Start&Stop. Cena takiego samochodu to minimum 60 000 zł. Do wyboru jest jeszcze Panda z tym samym silnikiem za 64 900 zł.

To, czego naprawdę szukamy, znajdziemy w salonie Hyundaia, oferującego ogromny wybór - przynajmniej jak na dzisiejsze standardy. Zaczynając od najmniejszego, mamy model i10, który występuje z dwoma silnikami z wtryskiem pośrednim i to bez układu mild hybrid. Jednostka 1.0 generuje 67 KM, a jednostka 1.2 solidne 84 KM. Z mniejszym silnikiem auto kupimy za 62 000 zł, a z mocniejszym za 68 000 zł.

Jest też większy Hyundai i20 z tym samym 1.2 MPI za 73 900 zł. Na szczycie mamy Hyundaia Elantrę 1.6 MPI o mocy 128 KM za 100 900 zł lub z automatem za 107 900 zł.

Kia oferuje bliźniacze technicznie modele, ale tu już nie ma takiego wyboru. Kia Picanto, czyli bliźniak techniczny Hyundaia i10, z silnikiem 1.0 DPI kosztuje 60 500 zł, a z silnikiem 1.2 DPI 63 500 zł. Ciekawą propozycją jest Kia Stonic z silnikiem 1.2 DPi za 81 100 zł.

Marka Mitsubishi niegdyś słynęła z porządnych silników wolnossących - dziś ma tylko dwa takie w ofercie. Klasyczny Space Star występuje obecnie tylko z jednostką 1.2 MPI o mocy 71 KM za 57 990 zł i jest to obecnie najtańsze auto na rynku. Co warto podkreślić, występujące także ze skrzynią automatyczną, ale już za 71 990 zł, bo w wyższym standardzie wyposażenia. Innym modelem marki Mitsubishi z silnikiem bez turbo i wtrysku bezpośredniego jest Colt 1.0 o mocy tylko 66 KM, kosztującym od 71 990 zł. Co ciekawe, takiego silnika w ofercie nie ma Renault w modelu Clio.

Nowa marka na polskim rynku. MG wprowadziło do sprzedaży samochód, który idealnie pasuje do zestawienia. Model ZS napędzany silnikiem benzynowym 1,5 litra o mocy 106 KM kosztuje od 79 800 zł. Silnik ten ma wtrysk wielopunktowy i nie ma turbodoładowania.

Opel Corsa wyposażony w silnik 1.2 o mocy 75 KM kosztuje 78 400 zł. Bliźniaczy technicznie Peugeot 208 z tym samym silnikiem jest wyceniony na 82 000 zł. Informacyjnie, jest to silnik z rodziny PureTech, ale bez doładowania i z wtryskiem pośrednim. Kolejnym, podobnym autem segmentu B jest Skoda Fabia wyposażona w 80-konną jednostkę 1.0 MPI. Auto w podstawowej wersji kosztuje 68 600 zł.

Suzuki wycofuje już ze sprzedaży Swifta, ponieważ niebawem poznamy jego następcę, ale wspomnę, że model ten jeszcze da się kupić i kosztuje od 67 400 zł z silnikiem 1.2 DualJet o mocy 83 KM. Jest też wersja z automatyczną skrzynią za 72 400 zł. Z modeli wciąż aktualnych możemy kupić Ignisa z taką samą jednostką za 75 900 zł lub Jimny z jednostką 1.5 VVT za 110 900 zł.

Ostatnią marką na naszej liście jest Toyota. W gamie znajdziemy kilka silników wolnossących, ale warto pamiętać, że 1.5 o mocy 125 KM ma wtrysk bezpośredni. Tylko silnik 1.0 VVT-i spełnia wymagania postawione w tym artykule. Jednostka rozwija moc 72 KM w Yarisie (od 72 900 zł) lub w tańszym Aygo X kosztującym od 66 400 zł. Ten drugi model można zamówić ze skrzynią automatyczną za 73 400 zł.

Samochody z najprostszymi silnikami - bez turbo, hybrydy i z wtryskiem wielopunktowym:

  • Fiat 1.0 mild hybrid – od 60 000 zł (RM 2023)
  • Fiat Panda 1.0 mild hybrid – od 64 900 zł (RM 2023)
  • Hyundai I10 1.0 MPI – 62 000 zł (RM 2023)
  • Hyundai i10 1.2 MPI – od 68 000 zł (RM 2023)
  • Hyundai i20 1.2 MPI – od 73 900 zł (RM 2023)
  • Hyundai Elantra 1.6 MPI – od 100 900 zł (RM 2023)
  • Kia Picanto 1.0 DPi - od 60 500 zł (RM 2023)
  • Kia Picanto 1.2 DPi – od 63 500 zł (RM 2023)
  • Kia Stonic 1.2 DPi – 81 100 zł (RM 2024)
  • Mitsubishi Space Star 1.2 - od 57 990 zł (RM 2024)
  • Mitsubishi Colt 1.0 - od 71 990 zł (RM 2024)
  • MG ZS 1.5 VTi-TECH – od 79 800 zł (RM 2024)
  • Opel Corsa 1.2 - od 78 400 zł (RM 2024)
  • Peugeot 208 1.2 PureTech – od 82 000 zł (RM 2023)
  • Skoda Fabia 1.0 MPI - od 68 600 zł (RM 2023)
  • Suzuki Swift 1.2 DualJet mild hybrid – od 67 400 zł (RM 2023)
  • Suzuki Ignis 1.2 DualJet mild hybrid – od 75 900 zł (RM 2024)
  • Suzuki Jimny 1.5 VVT – od 110 900 zł (RM 2024)
  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i – od 66 400 zł (RM 2023)
  • Toyota Yaris 1.0 VVT-i – od 72 900 zł (RM 2023)

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach