"Nikt ich już nie chce". Dyrektor marki o manualnych skrzyniach

Manualne skrzynie biegów stają się reliktem przeszłości, a producenci samochodów coraz częściej rezygnują z trzeciego pedału. Jak twierdzi dyrektor techniczny Hyundai Europe, "nikt już nie chce manualnych skrzyń biegów".

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Coraz mniej kierowców decyduje się na samochody z manualną przekładnią. Wygoda automatu jest niezaprzeczalna, ale to nie jedyny powód zaniku "manuali". Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy są projektowane z myślą o automatycznych skrzyniach biegów. Produkcja modeli z obiema opcjami przekładni zwiększa koszty, które trudno odzyskać przy malejącym popycie na wersje manualne. Dodatkowo, normy emisji spalin faworyzują automaty, które są bardziej efektywne.

Kluczowym czynnikiem jest jednak słabnące zainteresowanie klientów. Jeśli więcej osób kupowałoby samochody z trzema pedałami, producenci mogliby pokonać te przeszkody. Jednak tak się nie dzieje. Przykładowo, w USA tylko 30 proc. nabywców modelu Elantra N wybrało wersję z manualną skrzynią biegów; reszta zdecydowała się na ośmiobiegowy automat z podwójnym sprzęgłem.

Nie tylko manualne skrzynie odchodzą w zapomnienie. Według Johnsona, dyrektora technicznego Hyundai Europe, klienci nie chcą już również ręcznych hamulców ani analogowych wskaźników. Młodsi kierowcy preferują elektroniczne hamulce postojowe i cyfrowe kokpity, podczas gdy tradycyjne rozwiązania pozostają atrakcyjne głównie dla starszych użytkowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Supra manual - zmian jest więcej niż myślisz

Producenci samochodów upraszczają ofertę, aby obniżyć koszty produkcji i rozwoju. Nowe modele zazwyczaj wyposażone są w elektroniczne hamulce, cyfrowe zestawy wskaźników i automatyczne skrzynie biegów. Inwestowanie w funkcje cieszące się niewielkim zainteresowaniem nie jest finansowo opłacalne.

Johnson uważa również, że nie powinniśmy opłakiwać schyłku samochodów sportowych z silnikami spalinowymi. Twierdzi, że starsze modele wypadają blado w porównaniu z Ioniq 5 N. Według niego, pojazdy elektryczne rozwinęły się w 10 lat tak bardzo, jak spalinowe w ciągu całego wieku. Fałszywe dźwięki silnika emitowane przez głośniki są, jego zdaniem, dobrym substytutem ryku jednostki spalinowej. "Nie rozumiem nostalgii za samochodami sportowymi. Jeśli chcesz szybko jeździć, nic nie przebije elektryka" – dodaje.

Choć entuzjaści motoryzacji mogą nie zgadzać się z tymi stwierdzeniami, większość klientów nie jest pasjonatami samochodów. Producenci nie chcą inwestować w funkcje, które zainteresują jedynie garstkę osób. W dzisiejszej, cyfrowej i świadomej kosztowo branży, manualne skrzynie biegów stały się reliktami docenianymi przez zbyt niewielu, by uzasadnić ich dalszą produkcję. Jak powiedział niedawno przedstawiciel Ferrari: "Jeśli chcesz manuala, kup używany samochód". Przykre, ale prawdziwe.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach