Niemiecki minister finansów chce więcej możliwości dla aut spalinowych po 2035 roku

Christian Lindner, niemiecki minister finansów, zwraca uwagę na "technologiczną otwartość" oraz fakt, że to rynek, a nie politycy, zadecydują o przyszłości silnika spalinowego.

BERLIN, GERMANY - APRIL 10: Christian Lindner, German Minister of Finance,  arrives for the weekly meeting of the cabinet on April 10, 2024 in Berlin, Germany. (Photo by Thomas Trutschel/Photothek via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Thomas Trutschel
Mateusz Lubczański

W wywiadzie z gazetą Ausburger Allgemeine polityk zauważył, że "syntetyczne paliwa płynne oraz biopaliwa są drogą to bycia przyjaznym klimatowi". Unia Europejska zadecydowała w 2021 roku, że od 2035 roku nie będzie można zarejestrować nowego pojazdu generującego dwutlenek węgla. Niemcy rzutem na taśmę wywalczyli odstępstwo: auto może emitować ten gaz, ale musi jeździć tylko na e-paliwach wytwarzanych właśnie z dwutlenku węgla z powietrza.

Lindner podkreślił, że to rynek, a nie politycy powinni decydować o rozwoju technologii. "Powinniśmy pójść o krok dalej i skupić się na technologicznej otwartości" – powiedział.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

To nie pierwszy głos w tej burzliwej dyskusji. Podczas premiery bezemisyjnego Porsche Macana, dyrektor marki odpowiedzialny za sprawy finansowe zauważył, że plan zablokowania sprzedaży pojazdów spalinowych w Europie w 2035 roku może zostać odsunięty w czasie.

– Obecnie prowadzimy bardzo dużo dyskusji na temat końca silnika spalinowego – powiedział Lutz Meschke podczas imprezy w Singapurze. – Myślę, że ten termin może zostać przesunięty – dodał. Co istotne, został już przesunięty w Zjednoczonym Królestwie, które chciało wyprzedzić UE, o pięć lat, do tego samego 2035 roku.

Zrewidowanie planu na 2035 roku ma również – przynajmniej według wycieków do prasy – Europejska Partia Ludowa, największe ugrupowanie w europarlamencie.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów