Niemcy stanęły okoniem. Mówią "stop" i chcą silników spalinowych

Ostateczne głosowanie nad usunięciem z nowych samochodów silników spalinowych zostało odroczone na czas bliżej nieokreślony. W ostatnim momencie niemiecki minister transportu wstrzymał prace Wspólnoty. Na stole jest bowiem kwestia paliw syntetycznych.

Renault AustralRenault Austral
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Niemcy wycofały się ze swojego poparcia dla zablokowania sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Głosowanie zostało przesunięte na czas bliżej nieokreślony. Jak stwierdził jeden z urzędników, prace ruszą "we właściwym czasie".

Ruch Niemiec nie jest zaskoczeniem. Mowa tu o kraju, w którym za 5 proc. PKB (i 800 tys. miejsc pracy) odpowiada przemysł motoryzacyjny. Przejście na elektromobilność wiąże się ze zwolnieniami. Pierwszy wyłom widać chociażby w ruchu Forda, który w Kolonii zwolni 2300 osób.

– Idziemy w kierunku świata z mniejszą liczbą platform, gdzie potrzeba mniej wiedzy inżynierskiej. Dlatego też dokonujemy odpowiednich zmian – powiedziała Martin Sander, szefowa elektryfikacji Forda na Europę.

Podobny sceptycyzm do nowego prawa można zauważyć ze strony Włoch, Polski i Węgier.

Niemiecki minister transportu Volker Wissing (FDP) chce, by po 2035 roku możliwe było korzystanie z paliw syntetycznych. Wezwał Komisję Europejską do przedstawienia odpowiedniego wniosku.

Paliwa syntetyczne (czy też e-paliwa) powstają przy wykorzystaniu prądu i dwutlenku węgla. Cała idea polega na zastosowaniu obiegu zamkniętego. Dwutlenek węgla trafia do atmosfery, ale jest później wykorzystywany do stworzenia paliwa. Emisja (teoretycznie) pozostaje na zerowym poziomie. W to rozwiązanie zainwestowało już Porsche, które zamierza wykorzystywać paliwo – przynajmniej na razie – na torze.

Jedno trzeba przyznać: bycie producentem aut na Europę, gdzie brakuje jasno wyznaczonych celów na przyszłość (a co za tym idzie kierunku, w którym ma iść technologia), musi być strasznie irytujące.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów