Niemcy chcą zakazu sprzedaży dla aut spalinowych od 2030 roku

Wybuch afery spalinowej w Volkswagenie sprawił, że Niemcy znacznie bardziej stawiają na pojazdy ekologiczne. Dotyczy to zarówno samego koncernu z Wolfsburga jak i władz krajowych, ustanawiających przepisy wspierające sprzedaż samochodów ekologicznych.

Obraz
Aleksander Ruciński

Zaczęło się od ulg, zniżek i darmowych miejsc parkingowych, lecz jeśli takie rozwiązanie nie przyniesie oczekiwanego efektu w postaci znacznego wzrostu sprzedaży "zielonych" aut, władze mogą sięgnąć po cięższy kaliber w postaci prawnego przymusu. Niemiecki Bundesrat pracuje nad projektem zakładającym całkowity zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2030 roku.

Czy to możliwe, żeby w nieco ponad dekadę, Niemcy nazywane krajem samochodów przeistoczyły się raj dla ekologów? Dziś pomysł Bundesratu wydaje się absurdalny i bardzo trudny do realizacji. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tempo rozwoju motoryzacji, coś co dziś wydaje się nierealne, za 13 lat może być oczywistością.

Co więcej, projekt zakłada współpracę z Komisją Europejską mającą na celu późniejsze wdrożenie podobnych przepisów w innych krajach Wspólnoty. Biorąc pod uwagę silną pozycję Niemiec na arenie międzynarodowej i jej kluczową rolę w UE, nie zdziwimy się jeśli uda się przeforsować ten pomysł.

Ten dość futurystyczny scenariusz może się spełnić także z powodu spadającej popularności diesli, dotychczas stanowiących filar europejskiej motoryzacji. Wbrew początkowym zachwytom nad brakiem wpływu afery spalinowej na rynek diesli, zauważalny jest stopniowy spadek sprzedaży silników wysokoprężnych w Europie. Niewykluczone, że dieselgate zaczyna zbierać swoje żniwo dopiero teraz.

Oliwy do ognia doleje z pewnością nowa polityka Komisji Europejskiej zakładająca "pobudzenie mobilności bezemisyjnej", która zakłada rezygnację z ulg podatkowych dla diesli, obowiązujących dotychczas w niektórych krajach. W wyniku zmian spadek sprzedaży jednostek wysokoprężnych zwiększy swoje tempo, robiąc miejsce dla nowych, ekologicznych alternatyw. Mimo to nie wierzymy, żeby w ciągu 13 lat udało się wywrócić niemiecki rynek do góry nogami. Jesteśmy jednak pewni, że zakaz sprzedaży spalinówek prędzej czy później stanie się rzeczywistością.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

DOL-e na polskich drogach. Ich budowę zaczęto w czasach zimnej wojny
DOL-e na polskich drogach. Ich budowę zaczęto w czasach zimnej wojny
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie