Nie żyje legenda polskich rajdów Ryszard Żyszkowski

Ryszard Żyszkowski zmarł w miniony weekend w wieku 79 lat. Pilotował polskich kierowców na trasach rajdów w Polsce i mistrzostwach świata.

Ryszard Żyszkowski (po lewej) losuje nagrody dla kibiców wraz z Marianem Bublewiczem, z którym osiągał największe sukcesy.Ryszard Żyszkowski (po lewej) losuje nagrody dla kibiców wraz z Marianem Bublewiczem, z którym osiągał największe sukcesy.
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Placzkowski/REPORTER/East News
Marcin Łobodziński

Ryszard Żyszkowski był zarówno kierowcą jak i pilotem, ale to w tej drugiej roli odnalazł się lepiej. Swój pierwszy oficjalny start za kierownicą samochodu na rajdowych trasach zaliczył w 1968 r. Wystartował wówczas w Rajdzie 1000 Jezior, ale nie tym słynnym w Finlandii, lecz w Polsce. W 1969 r. prowadził auto w niemieckim Pneumant Rallye, pojawił się także w rundzie mistrzostw Europy w 1971 r. za kierownicą Fiata 125 wystawionego przez PZM.

Jednak prawdziwą karierę zrobił na prawym fotelu i pod tym względem jest polską legendą. W Polsce i za granicą pilotował takich zawodników jak Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz, Maciej Stawowiak, czy Tomasz Ciecierzyński, a w latach 1983-1992 jednego z największych asów Mariana Bublewicza. Razem pojechali w 85 rajdach i również w tym ostatnim, zakończonym śmiertelnym wypadkiem kierowcy.

Ryszard Żyszkowski zwyciężył w 46 rajdach. Po tragicznym wypadku z Bublewiczem usiadł dwukrotnie na prawym fotelu w Toyocie Celice w rajdzie Barbórka Warszawska. Związał się na stałe z Toyota Motor Poland, pomagając m.in. w przygotowaniu imprez dla dziennikarzy. Miał talent organizacyjny.

Był dyrektorem Rajdu Barbórka, a na początku lat 90. stanął na czele rajdowego zespołu Toyota Motor Poland. Dla zespołu Toyoty jeździli wówczas Paweł Przybylski, Krzysztof Hołowczyc i Marek Gieruszczak, a sportowe Celiki dominowały na rajdowych trasach.

Ja znałem "Rysia" jako osobę odpowiedzialną za wydawanie samochodów prasowych i ze specyficznego poczucia humoru.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.