Nie wszystkie systemy wsparcia są bezpieczne. Holendrzy zrobili badania

Nowoczesne samochody są wyposażone w coraz więcej systemów wspomagających kierowcę, które mają redukować stres i zwiększać bezpieczeństwo. Jednak najnowsze badania naukowców z Holandii wskazują, że niektóre rozwiązania mogą zwiększać ryzyko wypadku.

Adaptacyjny tempomatAdaptacyjny tempomat
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Badacze przeanalizowali dane z całego świata dotyczące skuteczności zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w redukcji liczby kolizji. Skupili się na 28 funkcjach pojazdów, od prostych systemów informacyjnych, takich jak monitorowanie ciśnienia w oponach, po zaawansowane technologie bezpieczeństwa, np. automatyczne hamowanie awaryjne. Systemy te zostały sklasyfikowane w cztery poziomy interakcji.

Wyniki badań pokazały, że systemy z trzech pierwszych kategorii nie mają wpływu lub zmniejszają ryzyko wypadków. Przykładowo, asystent pasa ruchu zredukował liczbę kolizji o 19,1%, a system monitorowania kierowcy o 14%. Zostały one uznane za najbardziej efektywne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy tempomat oszczędza paliwo?

Co ciekawe, tradycyjny tempomat i adaptacyjny tempomat były jedynymi systemami, które zwiększały ryzyko wypadku. Standardowy tempomat wiązał się ze wzrostem ryzyka o 12%, a adaptacyjny o 1,8%. W jednym z przypadków adaptacyjny tempomat spowodował wzrost ryzyka o 8%. Głównym powodem jest rozproszenie uwagi kierowcy. Używanie tempomatu może sprawić, że kierowca staje się mniej świadomy otoczenia. W przypadku adaptacyjnego tempomatu, który automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdów przed nim, kierowcy mogą być mniej skoncentrowani na drodze.

Badanie wskazuje również, że nie wszystkie systemy adaptacyjnego tempomatu są w stanie prawidłowo wykrywać wolniejsze lub nieruchome obiekty. Teoretycznie w takich sytuacjach powinno zadziałać automatyczne hamowanie awaryjne, ale nie wszystkie pojazdy są w nie wyposażone. W efekcie kierowcy mogą polegać na systemach, które nie są w stanie skutecznie zatrzymać pojazdu.

Naukowcy podkreślają, że niezależnie od obecności systemów wspomagających, to na kierowcy spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach