Nie wiadomo, co z egzaminami na kartę rowerową. Przez koronawirusa mogą się nie odbyć

Czerwiec to zwyczajowo miesiąc, w którym w szkołach pojawiają się policjanci, by przeprowadzić egzamin na kartę rowerową. Tym razem z powodu koronawirusa może być inaczej. Jeśli zostaną odwołane, w wakacje pojawi się problem.

Z punktu widzenia dorosłego może wydawać się to trywialne. Dla dzieci karta rowerowa to jednak wejście w świat ruchu drogowegoZ punktu widzenia dorosłego może wydawać się to trywialne. Dla dzieci karta rowerowa to jednak wejście w świat ruchu drogowego
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Zagrożenie ze strony SARS-CoV-2 drastycznie zmieniło naszą codzienność. Choć możemy już swobodnie poruszać się poza domem i znoszone są kolejne ograniczenia, tempo ich znikania jest różne w poszczególnych aspektach życia. Młodsze dzieci wróciły już do szkół, ale nie mogą tam liczyć na zajęcia dydaktyczne. Nie wiadomo również, co z innymi funkcjami placówek.

Zwykle w czerwcu w szkołach podstawowych pojawiali się policjanci, by wśród dzieci, które skończyły 10. rok życia, przeprowadzić egzamin na kartę rowerową. Korzysta się przy tym z infrastruktury placówek, bo jest to łatwiejsze i zmniejsza poziom stresu u dzieci.

  • W tym roku ze względu na koronawirusa sytuacja jest pod wieloma względami inna niż zwykle. Na razie nie podjęto jeszcze decyzji dotyczących egzaminów na kartę rowerową - informuje Autokult.pl kom. Robert Opas z biura prasowego Komendy Głównej Policji.

Jeśli egzaminy się odbędą, trzeba będzie zachować dodatkowe środki ostrożności. Być może podobne do tych, których teraz wymagają WORD-y od kandydatów na kierowców. Jeżeli egzaminy zostaną jednak odwołane, powstanie kłopotliwa sytuacja. Prawo o ruchu drogowym zmienia bowiem status rowerzysty, który skończy 10. rok życia.

Zgodnie z przywołaną ustawą "osoba w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej" jest pieszym. Być może dla wielu osób brzmi to nielogicznie, ale ma daleko idące konsekwencje. Pieszy - a więc również poruszające się na rowerze dziecko - ma prawo jechać po chodniku, podobnie jak sprawująca w tej sytuacji opiekę nad dzieckiem osoba dorosła. Jeśli nie ma chodnika, dziecko na rowerze i dorosły porusza się lewą stroną jezdni - jak pieszy.

Z drugiej strony dziecko, które ukończyło 10 lat, zgodnie z przepisami nie może już poruszać się chodnikiem – chyba, że ma on więcej niż 2 metry szerokości, a po ulicy, przy której biegnie, ruch dozwolony jest z prędkością większą niż 50 km/h. Wyłącza to lwią część chodników w miastach i miejscowościach w terenie zabudowanym. Niepełnoletnia osoba, która ukończyła 10 lat, a nie ma karty rowerowej, nie może również jeździć po ścieżce rowerowej ani po jezdni.

Sytuacja jest problematyczna i na razie nikt nie zna scenariusza wydarzeń w ciągu najbliższego miesiąca. Nauczyciele w szkołach realizują zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wtórować im starają się policjanci. Kieleccy mundurowi stworzyli kompendium wiedzy na temat zasad poruszania się rowerem w formie prezentacji multimedialnej. Polski Związek Motorowy udostępnia testy, za pomocą których można sprawdzić swoją wiedzę.

Jeśli egzaminy na kartę rowerową nie odbędą się ze względu na SARS-CoV-2, dzieci, które ukończyły 10. rok życia i nie mają już tego dokumentu, będą musiały zrezygnować z jazdy na rowerze lub robić to nielegalnie. A to niezbyt dobry przykład dla młodego człowieka wkraczającego w świat ruchu drogowego. Przyzwyczajenie do łamania reguł może w przyszłości odbić się na zachowaniu takich osób za kierownicą samochodów. Problem rozwiązałoby czasowe podniesienie limitu wieku, w którym osoba jadąca na rowerze uważana jest za pieszą. O tym, jak będzie, zdecydują zapewne dane o przebiegu epidemii.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej