Nie tylko sztuczny dźwięk silnika. Producenci wygłuszają wnętrza głośnikami

Gdy inżynierowie Rolls-Royce’a mogą bez problemu upchać do nowego Ghosta ponad 100 kg wygłuszeń, bardziej przyziemni producenci muszą radzić sobie w zupełnie inny sposób. By zmieścić się w limitach wagi i emisji dwutlenku węgla, w wygłuszaniu aut sięgają po rozwiązania z topowych słuchawek.

Tryb na deszczowe dni opiera się m.in na mikrofonach w nadkolach.Tryb na deszczowe dni opiera się m.in na mikrofonach w nadkolach.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Nowe Porsche 911, by utrzymać swój tor jazdy w ryzach, gdy pada deszcz, wykorzystuje mikrofony. Umieszczone w nadkolach zbierają informacje (a raczej szum), które przekazywane są do systemów trakcji. Nie ma więc szans, przynajmniej w teorii, że 911 z silnikiem umieszczonym z tyłu zaskoczy kierowcę i, zamiast skręcić, pojedzie prosto. Koncern Jaguar Land Rover wykorzystuje za to mikrofony umieszczone w tym samym miejscu, by zaradzić hałasowi w kabinie.

Wygłuszenia w Lexusie UX
Wygłuszenia w Lexusie UX © mat. prasowe

Gdy silniki spalinowe (bardzo) powoli żegnają się z kolejnymi rynkami, producenci postawieni są przed kolejnym wyzwaniem. Choć działy marketingu stają na głowie, by podkreślić, jak ciche są elektryki, powyżej prędkości miejskich szum opon jest w nich o wiele bardziej wyraźny. Nie ma tutaj zmieniającego się dźwięku silnika, tylko rosnący, jednostajny i irytujący szum.

Lexus wpadł na pomysł wymiany opon na takie z najmniejszym oporem toczenia, co obniża dodatkowo spalanie (a raczej zużycie prądu). Wcześniej w modelu LS ukształtowano felgi w taki sposób, by niwelowały one fale dźwiękowe generowane przez ruch powietrza w oponie (mają częstotliwość około 150-250 Hz). Mądre, ale dalej wpadające w kategorię pasywnej redukcji dźwięku.

Hyundai starał się aktywnie redukować szumy, ale pierwsze czujniki były analogowe i kosztowały 20 tys. dolarów za sztukę. Po 2 latach cały projekt trafił do kosza. Biorąc pod uwagę, że fale dźwiękowe docierają do kierowcy w 0,009 s, technologia musiała być znacznie szybsza. Tak szybka, że dane zebrane z mikrofonu muszą być przesyłane światłowodem. Inżynierom z Hyundaia udało się - w końcu! - obniżyć dźwięki np. porowatego asfaltu o 3 db (czyli o około połowę).

Uproszczona zasada działania
Uproszczona zasada działania © mat. prasowe

Zasada działania jest w teorii bardzo prosta. Analizowany jest dźwięk otoczenia, a w kabinie emitowana jest fala akustyczna będąca lustrzanym odbiciem zarejestrowanego szumu. Fale nakładają się na siebie i w praktyce – niwelują. Podobnie działają słuchawki z aktywnym wyciszeniem dźwięków, jednak one muszą sobie poradzić nie z całą kabiną, a zaledwie słuchawką nałożoną na ucho.

Teraz Jaguar informuje, że w niektórych przypadkach jest w stanie zmniejszyć dźwięk o 10 dB (2-krotne zwiększenie natężenia to około 3 dB, 10-krotny to 10 dB, a 100-krotny to 20 dB). W "normalnych" warunkach będzie to jednak 3-4 db, czyli "zmniejszenie głośności o 4 stopnie". System bierze pod uwagę obecność pasażerów, dobierając odpowiednie ustawienia. Co ciekawe, oprócz ogólnego zmęczenia wynikającego z dźwięków o niskiej frekwencji, angielskie badania wskazują, że kierowcy w niewygłuszonych samochodach mają o prawie 17 proc. gorszy czas reakcji.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje