Nie czas na opony letnie. Poczekaj jeszcze przynajmniej dwa miesiące

Zwykle ogumienie zimowe na letnie zmieniamy w Polsce w okolicach świąt Wielkanocy. Jeden ciepły weekend czy nawet tydzień nie powinien na początku lutego nikomu podsuwać pomysłów o takim zabiegu. Nawet jeśli temperatura ma być wyższa niż przyjęte do zmiany 7 stopni Celsjusza.

Myślisz o zmianie opon na letnie? Wybij to sobie z głowy!Myślisz o zmianie opon na letnie? Wybij to sobie z głowy!
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Jedzura/Reporter
Marcin Łobodziński

Temperatura 7 stopni Celsjusza to nie jest wskaźnik, bo nie chodzi o temperaturę jednego dnia. Opony zimowe na letnie należy wymienić, gdy przez kilka minionych dni utrzymywała się taka temperatura i to nie w dzień, ale średnia dobowa.

Oznacza to tyle, że 7 stopni Celsjusza to minimum w ciągu doby i to przez kilka kolejnych dni. Jeśli tak ciepły będzie przynajmniej tydzień, pora umówić się na wymianę.

W nadchodzący weekend prognozy zapowiadają temperatury rzędu 6-8 stopni Celsjusza, ale nie ma mowy, by utrzymała się ona dłużej. Tym bardziej, że nocą i tak spadnie w okolice zera. Kolejne dni po weekendzie to już powrót typowej, łagodnej polskiej zimy. Mają to być temperatury rzędu 2-4 stopni Celsjusza.

Zastanawiacie się, jaka jest różnica w skuteczności opon zimowych i letnich, gdy temperatura jest lekko na plusie? Taki eksperyment został przeprowadzony przez brytyjski "Auto Express". Test wykonano na mokrej drodze przy temperaturze +6 stopni Celsjusza samochodem kompaktowym, który rozpędzono do prędkości 80 km/h.

Droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich wyniosła 42,5 m i była dłuższa o 7 metrów od dystansu potrzebnego na zatrzymanie się samochodem na oponach zimowych. Gdy samochód na oponach zimowych już zatrzymał, maszyna na ogumieniu letnim jechała jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

Test wykonany przy temperaturze +2 stopni Celsjusza i prędkości początkowej wynoszącej 90 km/h dał jeszcze bardziej wymowny wynik. Samochód na letnich oponach zatrzymał się o 11 m dalej niż auto na zimowym ogumieniu.

Czy opony zimowe są więc zawsze lepsze od letnich? Oczywiście nie. Test porównawczy przy temperaturze +15 stopni Celsjusza z samochodem rozpędzonym początkowo do prędkości 100 km/h wykonała firma Uniroyal. Na suchej nawierzchni auto na letnim ogumieniu zatrzymało się po 36,6 m, a na zimowym po 44,1 m.

Na mokrym asfalcie zimówki również przegrały. Na zatrzymanie się auto na letnich oponach potrzebowało 51,3 m, a na zimowych 57,3 m. Te wyniki pokazują, że ze zmianą ogumienia na letnie nie ma się co spieszyć.

Takich dylematów nie mają użytkownicy samochodów na ogumieniu całorocznym. Mogą bezpiecznie na nich jeździć w każdej porze roku i temperaturze. Jednak i tu trzeba się pilnować, bo przez brak wizyt w serwisie wulkanizacyjnym łatwo przegapić moment, gdy bieżnik opony się zużyje. Aby opona całoroczna spełniała swoją rolę nie tylko latem, ale także zimą, musi mieć minimum ok. 4-5 mm grubości bieżnika.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik