Nie będzie miejskiego carsharingu w Warszawie. Przetarg znów unieważniony

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie kolejny raz unieważnił przetarg na system miejskiego carsharingu. Okazuje się, że ogłoszenie konkursu tak pobudziło rynek, że Warszawa została potęgą w kategorii współdzielonych pojazdów.

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie rozwiązał przetarg, ponieważ uznał, że usługa rozwija się doskonale bez wsparcia miastaZarząd Dróg Miejskich w Warszawie rozwiązał przetarg, ponieważ uznał, że usługa rozwija się doskonale bez wsparcia miasta
Źródło zdjęć: © Fot. Panek
Jakub Tujaka

W Warszawie jeździ już około 1300 samochodów, które można wynająć na minuty. Według Zarządu Dróg Miejskich to jeden z najlepszych wyników w Europie Środkowo-Wschodniej. Warto wspomnieć, że ponad 2 lata temu w stolicy nie było ani jednego takiego auta. Skąd taka nagła popularność usługi?

Otóż w 2016 roku ZDM ogłosił przetarg na działalność koncesjonowaną przez miasto, a wsparcie urzędników miało gwarantować firmom stabilną pozycję na rynku.

Dziś w oświadczeniu ZDM czytamy, że "rynek ten nie potrzebuje już wsparcia publicznego, dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z koncesjonowania działalności carsharingowej. (…). Chcieliśmy w ten sposób zachęcić firmy do wejścia na warszawski rynek i zaoferowania tej usługi mieszkańcom. Korzyścią dla firm miała być promocja usługi przez miasto i preferencyjne stawki opłat za parkowanie w centrum."

Do negocjacji zgłosiło się kilkanaście firm, w tym znane światowe marki, prowadzące takie usługi w wielu miastach na świecie. "Ostatecznie jednak ofertę złożyła tylko jedna firma, która w okresie związania ofertą nie była w stanie udowodnić wymaganego doświadczenia. Dlatego postępowanie musieliśmy unieważnić z przyczyn formalnych. Postępowanie zostało ogłoszone ponownie, w nieco zmienionej formule. Jednak także tym razem wpłynęła tylko jedna oferta, która nie była atrakcyjniejsza cenowo niż stawki dostępne na rynku komercyjnym" – dodają przedstawiciele ZDM.

Zdaniem firmy Panek Carsharing, która jest odpowiedzialna za tę ofertę, stawki zaproponowane w ramach przetargu były nieco niższe niż rynkowe. - Złożone w przetargu ceny były niższe od cen rynkowych konkurentów Panek. Co jednak najważniejsze, tych cen firma nie mogła podnieść przez okres 5 lat. Wprowadzone stawki maksymalne, o których informowaliśmy, zostały potraktowane jako stawki wyjściowe i na ich postawie ZDM zakończył przetarg – powiedziała Katarzyna Panek, rzecznik prasowy firmy Panek.

- Same oszczędności również są pozorne, ponieważ samo zabezpieczanie umowy to 500 tys. zł, a kary za zabrudzone auta czy inne zaniedbania wynikające z zawarcia umowy są bardzo kosztowne. Dużą zaletą współpracy miasta z dostawcą usługi było wsparcie urzędników i promowanie carsharingu – dodaje Katarzyna Panek.

ZDM oświadczył: Zdecydowaliśmy się unieważnić postępowanie i zrezygnować z modelu, w którym jedna z firm podpisuje umowę koncesji z miastem na świadczenie usługi. Cel postępowania koncesyjnego pośrednio został osiągnięty – w czasie jego trwania Warszawa z "carsharingowej pustyni” stała się jednym z liderów tej usługi.

Trudno zrozumieć uzasadnienie rozwiązania przetargu tym, że usługa jest już popularna, bo samo przystąpienie do przetargu wymagało zakupu samochodów. Z całą treścią oświadczenia ZDM można zapoznać się na stronie internetowej ZDM.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik