WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Najtańszy sposób na jazdę autem. Sprawdzamy czy instalacja gazowa nadal się opłaca

Coraz więcej użytkowników decyduje się na zakup samochodu z instalacją LPG, ale niektórzy obawiają się, że instalacja gazowa będzie wadliwa. W ostatecznym rozrachunku auto z LPG straci czy zyska?

W przypadku czterocylindrowego silnika montaż instalacji LPG to koszt około 2,5 tysiąca złW przypadku czterocylindrowego silnika montaż instalacji LPG to koszt około 2,5 tysiąca zł
Źródło zdjęć: © Fot. STAG
Jakub Tujaka

Coraz więcej użytkowników decyduje się na zakup samochodu z instalacją LPG, ale niektórzy obawiają się, że instalacja gazowa będzie wadliwa. W ostatecznym rozrachunku auto z LPG straci czy zyska?

Od lat 90. popularność LPG rośnie - szczególnie teraz, kiedy firmy zajmujące się instalacjami gazowymi inwestują w produkcję zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a ceny paliwa tradycyjnego są coraz wyższe. Jednak przeciwnicy argumentują często, że gaz zmniejsza dynamikę samochodu, nie nadaje się do nowych aut, a dodatkowo ubezpieczenie OC kosztuje więcej. Jak jest w rzeczywistości?

Zarzuty przeciwników

Według przeciwników instalacji gazowych, oszczędności wynikające z użytkowania auta z LPG są niewielkie. Co prawda za gaz zapłacimy średnio o połowę mniej (np. w porównaniu do oleju napędowego), jednak by zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować w instalację gazową. Za montaż instalacji w przypadku silnika czterocylindrowego trzeba zapłacić ok 2,5 tysiąca zł, wyższe są również koszty badań technicznych (o ok. 60 zł).

Na obronę instalacji gazowych warto jednak przytoczyć argument, że kwota montażu jest jednorazowa, a kalkulatory LPG wskazują, że koszt instalacji zwraca się już po kilku miesiącach. Przelicznik jest prosty: zakładając, że cena benzyny wynosi 4,80 zł, gazu 1,90, samochód spala ok 8 l paliwa na 100 km, a średni przebieg w miesiącu to 2 tys. km. Koszt instalacji LPG zwróci się użytkownikowi już po 7 miesiącach.

Popularnym argumentem wśród przeciwników LPG jest też taki, że „gaz niszczy silniki”. Takie stwierdzenie w rzeczywistości ma jednak niewiele wspólnego z prawdą. Przyczyn ewentualnego wystąpienia tego problemu należy szukać w nieprawidłowym montażu instalacji gazowej. Wszystko więc sprowadza się do jakości – jeśli praca na początku zostanie wykonana rzetelnie, pozwoli to zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.

Amatorzy szybkiej jazdy często zarzucają samochodom z LPG brak dynamiki jazdy. Okazuje się, że to już nieaktualne. Problem ten dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych – przy obecnym rozwoju techniki, od czasu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę i osiągają nawet większą moc, niż auta jeżdżące na benzynie.

  • Istnieje przekonanie, że montaż instalacji LPG wpływa na zmniejszenie mocy silnika. Fakty zaś mówią jasno: spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4 procent, których przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy. Kluczem do pełnego zadowolenia są jednak trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie.

Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji można w efekcie więcej stracić niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek warto więc rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej przy wyborze komponentów instalacji czy pozornie „oszczędniejszego” warsztatu. - wyjaśnia Marek Bezubik, specjalista ds. technicznych AC S.A.

Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych – są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Ostatni wspomniany czynnik, zaraz obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników instalacji gazowych.

Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych do atmosfery

Biorąc pod uwagę dyrektywy wydawane przez Unię Europejską, kwestia ekologii będzie odgrywała w najbliższych latach decydującą rolę. Warto zacząć dbać o środowisko, jeszcze zanim zmuszą nas do tego przepisy prawa.

Zwolennicy instalacji gazowych przekonują, że samochód na gaz sprawdzi się podczas długich podróży, kiedy stacje benzynowe znajdują się w znacznych odległościach. Kiedy kończy nam się jeden rodzaj paliwa, wystarczy dosłownie kilka sekund, żeby przełączyć się na drugi. Tym samym można uzyskać wzrost zasięgów auta i pokonać trasę bez ponownego tankowania.

Zakup samochodu zazwyczaj traktowany jest jako inwestycja długoterminowa, dlatego montaż instalacji LPG sprawdzi się tylko wtedy, jeśli zostanie przeprowadzony profesjonalnie. W perspektywie długofalowej zaoszczędzimy dzięki temu nie tylko pieniądze, ale i czas. Pamiętajmy również o ekologicznych aspektach LPG, czyli korzyściach dla całego społeczeństwa.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej