Najszybszy van świata! – TH Multivan TH2 RS (2009)

Są takie samochody, które wymykają się wszelkim klasyfikacjom. Są w jakiś sposób nietypowe, inne. Taki właśnie jest 800-konny Volkswagen Multivan w wersji RS z firmy TH Automobile.

TH Multivan TH2 RS fot.1TH Multivan TH2 RS fot.1
Olgierd Lachowski

Są takie samochody, które wymykają się wszelkim klasyfikacjom. Są w jakiś sposób nietypowe, inne. Taki właśnie jest 800-konny Volkswagen Multivan w wersji RS z firmy TH Automobile.

Pamiętacie koncept wyścigowego vana Renault z 1995 roku? Tak, tak – Renault Espace F1 Concept. Napędzany 3,5-litrowym silnikiem V10 montowanym w Williamsach Espace rozpędzał się do 312 km/h (w teorii). Jego lekka konstrukcja (ważył tylko 1300 kg) pozwalała przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 2,90 s, a do 200 km/h w 6,00 s. Bolid zaliczył raptem kilka okrążeń na torze wyścigowym i zniknął gdzieś w muzeum francuskiego producenta. Prawdziwe szaleństwo, prawda?

Renault Espace F1 Concept fot.1
Renault Espace F1 Concept fot.1

Innym projektem dużej firmy motoryzacyjnej był Ford Transit SuperVan 3 (celowo wspominam tu tylko o ostatniej generacji) z tego samego roku, co Espace. Ale gdzie tam porównywać ok. 260 KM Transita z 820 KM Renault…

Ford Transit SuperVan 3 fot.1
Ford Transit SuperVan 3 fot.1

Supervana próbowali i próbują stworzyć też tunerzy – znani, jak Brabus (Viano V8), czy też mniej popularni, jak Rothe i TH Automobile. I to właśnie o pomyśle tej ostatniej firmy będzie dzisiaj.

Mieszczące się w Berlinie przedsiębiorstwo ma kilka ciekawych projektów na swoim koncie, m.in. 420-konnego Transportera w wersji pick-up, Transportera 4. generacji z silnikiem o mocy ponad 500 KM, jak również nowego Multivana TH2. Ten ostatni wóz w zeszłym roku próbował pobić rekord prędkości (273 km/h) na torze Nardò. Miało być 280 km/h, a osiągnięto ‘zaledwie’ 253 km/h. To zmotywowało Svena Thomsena (właściciel TH Automobile) do zbudowania ekstremalnego auta – TH2 RS.

TH Multivan TH2 RS fot.3
TH Multivan TH2 RS fot.3

Pierwsze, co przykuwa uwagę oglądającego, to zielony kolor – dokładnie ten odcień, na który malowane są Porsche 911 GT 3 RS. Po chwili zauważa się też wielkie, 20-calowe koła z oponami 275/35 oraz poprowadzone środkiem dwie końcówki układu wydechowego à la Porsche 911 GT 3. Aha, i jeszcze mały szczegół w postaci nowej osłony między reflektorami.

Spokojnie stojący sobie TH2 RS poza kolorem i kołami do momentu uruchomienia silnika niespecjalnie rzuca się w oczy. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce sytuacja zmienia się diametralnie, bo zamiast Volkswagena słychać Porsche. Wszystko dlatego, że pod maską pracuje 6-cylindrowy ‘bokser’ z Porsche 911 GT 2 generacji 996.

Oczywiście nie było szans na to, by zmieścić jednostkę napędową z przodu, więc silnik wraz z całym napędem został zainstalowany z tyłu pod podłogą. Takie usytuowanie motoru nawiązuje do pierwszych generacji Volkswagena Transportera.

TH Multivan TH2 RS fot.5
TH Multivan TH2 RS fot.5

Seryjny silnik z 911 GT 2 przy objętości 3,6 l (z dwiema turbosprężarkami) ma moc 462 KM i maksymalny moment obrotowy 620 Nm. Dzięki niemu Porsche osiąga prędkość 315 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 4,10 s. Między Porsche a Transporterem jest jednak wielka różnica. Znacznie większa masa, powierzchnia czołowa i współczynnik oporu powietrza sprawiają, że przy tak ‘małej’ mocy VW nie byłby w stanie ani przyspieszać tak dobrze do 100 km/h jak 911, ani tym bardziej rozpędzić się do 300 km/h.

TH Automobile postanowiło zatem sięgnąć po wzmocnioną jednostkę napędową. Żeby taką dostać, pracownicy udali się do firmy Jana Fatthauera – 9ff – zajmującej się tuningiem bolidów z Zuffenhausen. Wybór padł na silnik zastosowany w 9ff 911 GT 2 9f-T6. To zmodyfikowana jednostka z 911 GT 2, która osiąga moc 750 KM przy 6950 obr./min i moment obrotowy 845 Nm przy 6000 obr./min. W tym silniku tuner stosuje turbosprężarki będące połączeniem turbosprężarek K24, K26 i K29 firmy KKK. Tak stuningowane Porsche może osiągnąć prędkość 372 km/h.

Ta moc jednak była jeszcze za mała dla Svena Thomsena, więc 9ff zmieniło po raz kolejny program sterujący silnikiem i wymieniło wałki rozrządu na jeszcze bardziej sportowe. Podniesiono też ciśnienie doładowania z 1,3 do 1,4 bara. To było to, czego potrzebowali ludzie z TH Automobile – 800 KM mocy przy 7400 obr./min i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5500 obr./min.

TH Multivan TH2 RS fot.6
TH Multivan TH2 RS fot.6

Nieco inne niż w 911 GT 2 są dwa ostatnie przełożenia skrzyni biegów. Bieg piąty ma przełożenie 0,85, a szósty – 0,71. Wszystko jest tak dobrane, że prędkość maksymalna jest osiągana na ‘piątce’, a bieg ostatni służy do szybkiej i oszczędnej jazdy. Gotowy zespół napędowy przywieziono do Berlina, gdzie zamontowano go w samochodzie.

Fabryczny Volkswagen był zdecydowanie za ciężki na potrzeby ekipy TH, dlatego pozbyto się prawie wszystkiego ze środka, a w miejscu seryjnych foteli wstawiono pięć kubełkowych siedzeń z włókna węglowego. Przedni fotel znajduje się na środku (w stylu McLarena BMW F1). Takie rozwiązanie wymagało przebudowy układu kierowniczego. Zegary na tablicy rozdzielczej „przeszczepiono” z Porsche 911 GT 3.

TH Multivan TH2 RS fot.4
TH Multivan TH2 RS fot.4

Przeniesienie całego napędu na tył zmieniło rozkład mas i trzeba było to uwzględnić przy przebudowie zawieszenia. Nowe zawieszenie wykorzystuje pneumatyczne amortyzatory H & R, jak również elementy z Porsche 911. Zawieszenie zostało tak zaprogramowane, że przy prędkości ponad 220 km/h przód samochodu jest obniżany o 30 mm, aby poprawić aerodynamikę i jednocześnie zmniejszyć siły unoszące przednią część nadwozia.

Inżynierowie z Berlina nie zapomnieli o tym, że ich van powinien mieć skuteczniejsze hamulce. Zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będą hamulce Porsche z wentylowanymi tarczami o średnicy 390 mm z przodu i 365 mm z tyłu.

Gdy samochód był już prawie gotowy, ponownie zawieziono go do siedziby 9ff, w której tuner zamontował sportowy układ wydechowy i dokonał niezbędnych regulacji w silniku.

Wreszcie ważący 1800 kg TH Multivan TH2 RS stawił się na włoskim torze Nardò, by zmierzyć się z rekordem. Już przy pierwszej próbie (co nie zawsze ma miejsce) wszystko poszło jak należy i Sven Thomsen rozpędził swoje auto do 310,7 km/h (!), ustanawiając w ten sposób nowy rekord prędkości dla vanów. Gdy właściciel firmy wrócił z okrążenia pomiarowego, powiedział, że silnik nawet nie wszedł na najwyższe obroty.

TH Multivan TH2 RS fot.2
TH Multivan TH2 RS fot.2

Jakiś czas później auto testował Walter Röhrl. Na jednym z torów wyścigowych, na mokrej nawierzchni TH2 RS był wolniejszy tylko o niespełna 4 sekundy od 500-konnego Porsche 911 Turbo z napędem na wszystkie koła (czas Porsche to 1:38,58 min).

A ile kosztuje ten egzemplarz? Jego wartość TH Automobile szacuje na 250 tys. euro.

Thomsen dopiął swego – ma najszybszego vana na świecie (wg oficjalnych danych) – ale cały czas szuka nowych wyzwań. Następnym krokiem ma być budowa podobnego potwora z napędem na wszystkie koła, a także vana z napędem elektrycznym.


Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: B6, M96/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3600 cm3
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki przerobione KKK
  • Moc maksymalna: 800 KM przy 7400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 222,22 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 5500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 20\
  • Koła tylne: 20\
  • Opony przednie: 275/35 R 20 Continental Sport Contact 2
  • Opony tylne: 275/35 R 20 Continental Sport Contact 2

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1800 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,25 kg/KM
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,80 s
  • Prędkość maksymalna: 311 km/h

Koszty:

  • Cena samochodu: ok. 250 000 euro
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.