Palą tyle, co nic. Jest lista najbardziej oszczędnych silników
Nie od dziś wiadomo, że jeśli chodzi o długie trasy, nic nie zastąpi starego, dobrego diesla. W dobie elektryfikacji wielu producentów odchodzi od tego napędu, ale jeszcze kilka lat temu można było przebierać w ofertach. Dziś stanowią one atrakcyjne kąski na rynku aut używanych. Oto najoszczędniejsze diesle dla rodziny.
Peugeot 308 1.6 BlueHDI 120 KM - 5,2 l na 100 km
Druga generacja Peugeota 308 zadebiutowała w 2013 roku, a kilka miesięcy później została uhonorowana tytułem Samochodu Roku 2014. Auto było oferowane jako pięciodrzwiowy hatchback oraz pojemne kombi z 610-litrowym bagażnikiem. To komfortowy samochód z bardzo oszczędnymi dieslami. Zarówno 1.6 HDi, jak i późniejszy 1.5 HDi wprowadzony po liftingu w 2018 roku świetnie wypadają w raportach zużycia paliwa, choć ten starszy, zdaniem użytkowników Autocentrum.pl, spala nieco mniej, bo tylko 5,2 l na 100 km. Jedzie też całkiem szybki, gdyż auto z takim silnikiem przyspiesza do setki w 9,7 s i osiąga maksymalnie 198 km/h. Ceny najtańszych egzemplarzy startują od około 25 tys. zł, więc 50 tys. zł spokojnie wystarczy na zakup młodszej sztuki z ostatnich lat produkcji.
Renault Megane 1.5 Blue dCi 115 KM - 5,2 l na 100 km
Czwartą generację francuskiego kompaktu z oszczędnym dieslem 1.5 Blue dCi wciąż możecie kupić w salonach. W ofercie została jednak wyłącznie wersja z nadwoziem sedan. Chętni na kombi lub hatchbacka muszą natomiast szukać wśród aut używanych. Wspomniana jednostka weszła do gamy w 2018 roku, więc mówimy o stosunkowo młodych egzemplarzach, które jednak da się kupić za około 50 tys. zł. Auto z takim silnikiem nie będzie demonem prędkości (11,1 s do setki), ale odwdzięczy się bardzo niskim spalaniem. Użytkownicy Autocentrum.pl raportują średnią na poziomie 5,2 l na 100 km.
Škoda Scala 1.6 TDI 115 KM - 5,2 l na 100 km
Czeski kompakt kojarzy się głównie z silnikami benzynowymi, które są w gamie do dziś. Warto jednak wspomnieć, że w latach 2019-2020 dało się kupić nową Scalę ze 115-konnym 1.6 TDI, który zdaniem użytkowników Autocentrum.pl, zadowala się naprawdę niewielkimi ilościami paliwa. Oferuje przy tym znośną dynamikę - 10,1 s do setki i 202 km/h prędkości maksymalnej. Aut nie jest dużo, gdyż w ogłoszeniach zdecydowanie przeważają wersje benzynowe. 50 tys. zł wystarczy jednak na zakup dobrze rokującego egzemplarza.
Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 KM - 5,3 l na 100 km
Focus z dieslem to jedno z ulubionych aut flotowców. Trudno się temu dziwić - przyjemne prowadzenie, przestronne wnętrze i oszczędny silnik tworzą atrakcyjne połączenie. Co więcej, czwarta generacja modelu wciąż jest stosunkowo młoda, gdyż jej produkcję rozpoczęto w 2018 roku. Auto może pochwalić się również przyzwoitymi osiągami (10 s do setki). Za 50 tys. da się kupić egzemplarze z pierwszych lat produkcji. Warto jednak dokładnie zweryfikować ich stan, gdyż wiele aut ma za sobą męczącą, flotową przeszłość.
Opel Astra 1.6 CDTI 110 KM - 5,3 l na 100 km
Diesel 1.6 występował w gamie Opla w kilku wariantach, lecz zdaniem użytkowników Autocentrum.pl najoszczędniejsza jest odmiana o mocy 110 KM produkowana w latach 2015 - 2019. Pali średnio 5,3 l na 100 km, pod warunkiem, że pogodzimy się z mizernymi osiągami. Sprint do setki zajmuje 12,7 s, co jest bardzo przeciętnym wynikiem, lecz wielu chętnych przymknie na to oko z uwagi na ceny, które wahają się w granicach 25 - 45 tys. zł. Zostanie więc na wakacje lub pozakupowy serwis.
Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion 115 KM - 5,5 litra na 100 km
W gamie Golfa siódmej generacji aż roiło się od diesli. Za najoszczędniejszy uchodzi ten najstarszy, oferowany w latach 2012-2015, który pali mniej niż 5 l na setkę. Tak naprawdę jednak wszystkie wersje z 1,6-litrowym silnikiem nie muszą zbyt często odwiedzać stacji. Szczególnie warto rozważyć odsłonę BlueMotion 115 KM, która zdaniem użytkowników Autocentrum.pl zużywa przeciętnie 5,5 l na 100 km, przyspiesza 0-100 km/h w czasie 10,1 s i kusi młodymi rocznikami. To wersja z lat 2017-2020, czyli końcówki produkcji. 50 tys. zł jest niestety dolną granicą pozwalającą na jej zakup.