Najdroższe i najtańsze w serwisowaniu auta. Ranking 20 marek samochodów

Na podstawie średnich wycen z ok. 150 warsztatów samochodowych przygotowano ranking 20 marek. Które z nich są najtańsze, a które najdroższe w serwisowaniu? Choć może się wydawać, że zestawienie nie mówi nic konkretnego, to mi z jednego powodu bardzo się spodobało.

Auta Dacii są najtańsze w utrzymaniuAuta Dacii są najtańsze w utrzymaniu
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

Ranking został przygotowany przez serwis "DobryMechanik" na podstawie wycen z ok. 150 warsztatów z całej Polski. Wyliczone koszty naprawy są średnią ceną dwóch usług: czyli przeglądu okresowego i wymiany klocków hamulcowych na jednej osi. Serwis obejmował takie czynności jak:

  • wymianę oleju z filtrem,
  • wymianę filtrów powietrza i paliwa,
  • sprawdzenie auta pod kątem wycieków,
  • kontrolę stanu szyb, wycieraczek i dyszy spryskiwaczy,
  • sprawdzenie układu hamulcowego, zawieszenia i układu kierowniczego,
  • kontrolę akumulatora z ewentualnym czyszczeniem,
  • sprawdzenie poziomu oraz stopnia zużycia płynu hamulcowego i chłodniczego,
  • sprawdzenie ciśnienia w oponach z jego uzupełnieniem,
  • sprawdzenie ustawienia świateł i ich regulację.

Ceny usług wahają się od 853 zł w przypadku najtańszej Dacii do 1217 zł w przypadku Mercedesa. Oto ranking najtańszych i najdroższych marek:

  1. Dacia - 853 zł
  2. Suzuki - 896 zł
  3. Seat - 932 zł
  4. Peugeot - 938 zł
  5. Fiat - 945 zł
  6. Renault - 954 zł
  7. Skoda - 955 zł
  8. Toyota - 956 zł
  9. Volkswagen - 976 zł
  10. Citroen - 980 zł
  11. Mazda - 989 zł
  12. Chevrolet - 990 zł
  13. Opel - 992 zł
  14. Ford - 1002 zł
  15. Honda - 1017 zł
  16. Alfa Romeo -1054 zł
  17. Audi - 1076 zł
  18. Volvo - 1124 zł
  19. BMW - 1216 zł
  20. Mercedes - 1217 zł

Moja opinia o tym rankingu:

Ranking ten pochodzi z materiałów prasowych Rankomat.pl i dotyczy 20 najczęściej ubezpieczanych marek samochodów w Polsce. Podane ceny są uśrednione i zależą od takich czynników jak indywidualne ustalenia pomiędzy klientem a warsztatem, lokalizacji warsztatu, a także modelu, wieku i stanu technicznego samochodów. Na podane kwoty wpływ ma wiele nieznanych nam czynników, więc te dane nie mówią nam zbyt wiele.

Jednak moim zdaniem pozycja poszczególnych marek w zestawieniu bardzo dobrze odzwierciedla rzeczywiste koszty utrzymania samochodów. Auta, które generują duże wydatki, znajdują się w na końcu listy, a te najtańsze w utrzymaniu są na górze. I to bez znaczenia, czy chodzi o gorszy stan techniczny, czy wyższe ceny części lub usług ze względu na skomplikowaną konstrukcję.

Jeśli miałbym dać jakąś radę osobom z niedużą wiedzą o motoryzacji, a chcącym kupić swoje być może pierwsze auto, to brzmiałaby ona tak: "jeśli nie stać cię na poniesienie powyższego kosztu jednorazowo, w przypadkowym, losowym miesiącu w roku, to nie kupuj samochodu danej marki".

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia