Mondial 125 HPS – najładniejszy motocykl na prawo jazdy kat. B 

Mondial 125 HPS wyglądem zewnętrznym potrafi przekonać do siebie ludzi, którzy do tej pory zjawisko motocyklizmu obserwowali z dystansu. Najlepsze w nim jest to, że jego użytkowanie, prowadzenie i obsługa są stworzone dla początkujących, ale maszyna także da dużo frajdy doświadczonym motocyklistom.

Mondial 125 HPS ma stylMondial 125 HPS ma styl
Źródło zdjęć: © Fot. Jakub Tujaka
Jakub Tujaka

Kiedy w reklamie prasowej zobaczyłem zdjęcia Mondiala HPS, to nie wierzyłem, że komuś w końcu się udało zbudować motocykl stylowy, proporcjonalny, relatywnie tani i robiący wrażenie wyglądem. Najważniejszy moim zdaniem aspekt wpływający na charakter maszyny, czyli odkryty silnik, w tym przypadku ma magiczną z punktu widzenia przepisów pojemność niecałych 125 cm3. Magiczną, ponieważ uprawnienia do prowadzenia tej klasy pojazdów zawiera m.in. najpopularniejsza w naszym kraju kategoria prawa jazdy – B.

Oznacza to, że jeśli zza kierownicy samochodu stojąc w korku codziennie obserwujesz, jak wyluzowani kolesie w kaskach omijają stojące auta i dojeżdżają do pracy 15 min przed tobą, a dodatkowo wyjechali 15 min później, to nie ma ciekawszego sposobu na dołączenie do ich grona.

Obraz
© Fot. Jakub Tujaka

Nie ważne, czy Mondial jest zasilany wschodnim kapitałem, bo bądźmy realistami; przepłacamy za spodnie z Taiwanu, t-shirty z kraju gdzie na psy patrzy się zupełnie inaczej niż w Europie, a nasze ulubione smartfony i odtwarzacze muzyki są robione być może w fabryce należącej do korporacji, która ma w portfolio także produkowanie motocykli. Ktoś może powiedzieć, że łatwiej nam przyjąć markowe produkty, a Mondial nie zdążył sobie tej marki wyrobić, ale to błąd. Mondiale ścigały się 60 lat temu w najbardziej prestiżowych imprezach świata. Fakt, ze marka wraca na rynek to moim zdaniem świetna wiadomość. (Poniżej zdjęcie wyścigowego Mondiala).

Obraz
© Fot. Jakub Tujaka

Przedstawiciele producenta zapewniają, że motocykle są projektowane i składane we Włoszech.

Karoseria i detale

Wracając do motocykla - podcięty tył, świetne malowanie i wydechy przypominające lufy karabinów montowanych w dawnych samolotach to detale, które odróżniają ładny motocykl od pokracznie przerobionych tanich pojazdów. Rzadko który jednoślad dobrze wygląda z białym lakierem, ale ten świetnie łączy elementy błyszczące i kolorowe akcenty z dominującą bielą.

Wystarczy krótka przejażdżka, żeby przyzwyczaić się do pozycji za sterami. Osoby o wzroście powyżej 180 cm będą musiały przesuwać się maksymalnie od tyłu, ale nie stanowi to żadnego problemu. Kiedy zajmiemy miejsce na czerwonej kanapie, to poczujemy się jak na … prawdziwym włoskim ducati.

Obraz
© Fot. Jakub Tujaka

Nie mogłem pozbyć się wrażenia, że wiele elementów przypomina mi te montowane właśnie w ducati. To bardzo dobrze, bo użytkownik będzie cieszył się ładnym motocyklem, ale to nie on będzie miał na głowie prawników, którzy prędzej czy później upomną się o zastrzeżone wzory.

Sam licznik jest naszpikowany informacjami, ale podanymi w bardzo czytelny sposób. Nie brakuje kontrolek, wskaźników temperatury, obrotomierza i prędkościomierza. Oprócz tego mamy wskaźnik poziomu paliwa i symbol rozłożonej nóżki bocznej. Wszystko, co potrzebne do jazdy.

Silnik i skrzynia biegów

Silnik ma jeden cylinder, prawie 125 cm3 pojemności i jest wyposażony we wtrysk paliwa i system chłodzenia cieczą. Brzmi dość bojowo jak na tak niewielką pojemność. Generuje moc 13,5 KM i 10,5 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To spokojnie wystarczy do poruszania się po mieście,

weekendowych wyskoków na wieś czy jazdę z pasażerem. Mondial HPS nie jest demonem prędkości, bo obciążony kierowcą w amerykańskim rozmiarze L rozpędza się do 121 km/h, ale po roku diety i ćwiczeń można osiągnąć ponad 130 km/h. Jazda z większą prędkością może być nieco stresująca, bo sprzęt waży tylko 130 kg i traci stabilność po przekroczeniu 110 km/h.

Obraz
© Fot. Jakub Tujaka

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to 9 litrowy zbiornik powinien wystarczyć na przejechanie 250 km. To zasięg wystarczający do śmiałego planowania trasy. Tym bardziej, że sześciobiegowa skrzynia pozwala na ekonomiczną jazdę.

Hamulce i zawieszenie

Tylna tarcza ma 220 mm, a przednia aż 280 mm, co nie jest zbyt częste w tej klasie pojazdów. Dodatkowo, tarcze spełniają funkcję estetyczną, a i skuteczności nie można im odmówić. Nie próbowałem Mondialem żadnej jazdy wyczynowej, bo po pierwsze nie takie przeznaczenie ma ten motocykl, a po drugie przez czas kiedy stał u mnie w garażu nie miałem okazji udać się na tor czy do ośrodka szkoleniowego.

Obraz
© Fot. Jakub Tujaka

Niemniej jednak, w codziennym użytkowaniu hamulcom nie brakuje skuteczności, a klasyczne tylne zawieszenie i widelec USD w zupełności wystarczają. Obrazu całości dopełniają piękne szprychowe koła.

Prowadzenie, podsumowanie i cena

Jeśli chodzi o prowadzenie, to trzeba przyznać, że niska masa Mondiala to jego ogromna zaleta. HPS 125 chętnie zmienia kierunki i całkiem nieźle reaguje na gaz. Brak jakiejkolwiek owiewki to również kwestia stylowego wyglądu, ale nie ma co z tego robić zagadnienia.

Obraz
© Fot. Jakub Tujaka

Biegi wchodzą lekko i precyzyjnie, kanapa jest wygodna a zużycie paliwa niewielkie. Nie widzę powodu, dla którego wydatek niecałych 15 tys. zł może okazać się nieuzasadniony. Za tę kwotę trudno o bardziej stylowy, proporcjonalny i oryginalny motocykl. Ja jestem na tak.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/18] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik