Mini Cooper SD Paceman ALL4 - gra o miasto [relacja autokult.pl]

W ostatnich latach w branży motoryzacyjnej popularna stała się moda na tworzenie nisz i nowych segmentów. Po BMW i modelu X6 pozycjonowanym jako SAC (Sports Activity Coupe) przyszedł czas na podobny ruch w marce Mini. W ten sposób powstał Paceman – niewielki dwudrzwiowy crossover.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Rafał Warecki

W ostatnich latach w branży motoryzacyjnej popularna stała się moda na tworzenie nisz i nowych segmentów. Po BMW i modelu X6 pozycjonowanym jako SAC (Sports Activity Coupe) przyszedł czas na podobny ruch w marce Mini. W ten sposób powstał Paceman – niewielki dwudrzwiowy crossover.

Bazując na popularności Countrymana, którego sprzedaż przekroczyła już 250 000 egzemplarzy, Mini zdecydowało się pójść o krok dalej i jako siódmy model w ofercie wdrożyć zaprezentowany w 2011 roku w Detroit koncept Paceman.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Mini plasuje Pacemana jako auto idealne do miasta. Prezentacja nowego modelu przebiegła więc w niespotykanym klimacie gry o miasto, w której dwuosobowe zespoły złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, poruszając się po okolicach warszawskiego Żoliborza, zbierają punkty za wypełnianie kolejnych zadań.

Podział na zespoły, losowanie samochodów, zapoznanie się z obsługą tabletu z mapą i informacjami o wytyczonych misjach i czas ruszać w drogę Cooperem SD Paceman. Mamy 90 minut i 7 zadań.

Zadanie 1: Patent na bezpieczeństwo

Ustawienie lusterek, dopasowanie fotela, rzut okiem na wnętrze i ruszamy z miejsca. Układ napędu na cztery koła ALL4 płynnie rozdziela moment obrotowy na koła. Tuż za dość szybko i stabilnie złamanym śliskim zakrętem na drodze leży dziewczyna z krwawiącym czołem. Człowiek z obsługi imprezy wciska mi karteczkę z opisem sytuacji – piesza została potrącona przez samochód, jest przytomna i oddycha, ale trzeba jej udzielić pomocy. To pewno poprzednia drużyna – trącili ją w pośpiechu i uciekli.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Światła awaryjne, trójkąt ostrzegawczy z bagażnika, kilka szybkich pytań i telefon na 112. Apteczka wypchana opatrunkami nie ułatwia wybrania najodpowiedniejszego z nich. 330-litrowy bagażnik usłany jest śmieciami po otwartych opatrunkach. Koc termiczny, opatrzenie czoła, krótka rozmowa z poszkodowaną i ruszamy dalej z kompletem punktów w kieszeni. Nie można tracić czasu – gaz w podłogę, aby popędzić 143 KM i Mini posłusznie wyrywa do przodu, nieco poszerzając zakręt przy podniesionym szlabanie parkingowym. ALL4 reaguje szybko, stabilizując tor jazdy. Ruszamy do sparaliżowanego śnieżycą miasta.

Zadanie 3: Styleconnect

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Z lekką podsterownością i nieco za dużą prędkością wjeżdżamy na parking przed nietuzinkowym sklepem spożywczym sprzedającym najróżniejsze sery świata. Rzut okiem do chłodziarki i już wiem, że poszukiwany urodził się w Anglii. W innym sklepie naprzeciwko mam sfotografować trzy rzeczy związane z miejscem pochodzenia przedstawionego na zdjęciu sera. Sprzedawca prezentuje swoje towary: figurka Królowej Elżbiety II, zegar z wizerunkiem Królowej Elżbiety II i deska do krojenia z flagą Wielkiej Brytanii – cyk, cyk, cyk. Z parkingu wyjeżdżamy z kompletem punktów. Opony znowu piszczą, a cenne minuty uciekają.

Zadanie 4: Znikający punkt

Przed nami dłuższa trasa, trzeba się dostać niemal na drugi koniec Żoliborza. Chwila błądzenia, kilka ostrzejszych zakrętów, nawrót, przejazd przez tory i już obraliśmy odpowiedni kurs. Mini Paceman nie ukrywa, że tak samo jak bracia ma zawieszenie zestrojone raczej w kierunku sportowych wrażeń. Dobrze trzyma się drogi, ale czasem w zamian rzuci po kabinie. Gaz do dechy, obroty idą w górę w okamgnieniu, a kolejne przełożenia wskakują z przyjemnym oporem. Czas goni, jeszcze tylko szybki przejazd ulicą jednokierunkową pod prąd, parkowanie w zgarniętym na bok śniegu i już zbieramy informacje na temat czwartego zadania. Znowu koperta, znowu zdjęcia. Które z nich nie zostało zrobione w okolicy, w której się znajdujemy? Szybki trucht między kamieniczkami i już wiadomo. Wyjazd z zaspy dzięki całkiem sporemu prześwitowi i ALL4 także nie był problemem.

Zadanie 5: Minimalism

Rzut beretem i już jesteśmy w okolicy kolejnej misji. Znowu zdjęcie, tym razem sygnalizacja świetlna dla pieszych jako wskazówka. Zgodnie z instrukcją wchodzimy do pobliskiego hotelu, tam recepcjonista radzi nam, abyśmy udali się na ostatnie piętro. Przy podświetlanych na zielono kapsułach do spania niczym z filmu science fiction spotkaliśmy konkurencyjną drużynę, z którą wspólnie rozwiązaliśmy zagadkę. Kartonik ukryty w jednym z miejsc do spania miał podpowiedzieć nam cechy wyróżniające produkty Mini w procesie ich projektowania. Wskazówka ubrana w marketingowy wywód okazała się tym, czego szukaliśmy. Po szybkim zgłoszeniu tego w recepcji obydwa zespoły zgarnęły po komplecie punktów. My ruszyliśmy na przedostatnią misję.

Zadanie 6: Język wnętrza

Nie chodziło bynajmniej o ciekawie dopracowane wnętrze Mini, ale o ścianę jednej z żoliborskich kawiarni. Wjazd w niewielkie miejsce parkingowe przy ulicy dzięki rozsądnym gabarytom nie stanowił przeszkody dla Pacemana. Szybka przebieżka od auta i w środku czekała nas zabawa w układanie liter przypominająca scrabble. Złożenie z różnych liter i sfotografowanie hasła „design z pazurem” pozwoliło szybko i bezboleśnie opuścić knajpę razem z punktami. Przy wyjeździe Mini na zakończenie porządnie dostało pośniegowym błotem od pługu – cóż, miasto to podobno jego żywioł. Zdarza się. Gaz do dechy – wracamy.

Zadanie 7: Ekstrawertyczny design

Szybki wjazd na parking i gra przygotowana przez Mini dobiegła końca. Gdy dotarliśmy na miejsce, w kolejce czekały już kolejne zespoły.

Nasz wynik:

Suma punktów: 50/50

Testowany egzemplarz: Mini Cooper SD Paceman ALL4
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa:Olej napędowy
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1995 cm3
Stopień sprężania:16,5
Moc maksymalna:143 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny:305 Nm przy 1750-2700 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:71 KM/l
Skrzynia biegów:6-stopniowa manualna
Typ napędu:AWD
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:11,6 m
Koła, ogumienie przednie:205/55 R17
Koła, ogumienie tylne:205/55 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Crossover
Liczba drzwi:3
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,35
Masa własna:1390 kg
Stosunek masy do mocy:9,7 kg/KM
Długość:4115 mm
Szerokość:1786 mm
Wysokość:1522 mm
Rozstaw osi:2596 mm
Rozstaw kół przód/tył:1525/1551 mm
Prześwit (przód/tył):140 mm
Pojemność zbiornika paliwa:47 l
Pojemność bagażnika:330/1080 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:470 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:800 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,3 s
Prędkość maksymalna:197 km/h
Zużycie paliwa (miasto):5,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,9 l/100 km
Emisja CO2:130 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:125 700 zł
Model od:97 800 zł
Wersja silnikowa od:119 100 zł
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/27] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów