"Miękka" hybryda pogrzebie silniki Diesla

Jednostki wysokoprężne tracą klientów w Europie. Alternatywą mają być napędy elektryczne, lecz nie każdy rynek jest gotowy na taką gwałtowną zmianę. Dlatego też producenci przygotowują złoty środek pod postacią zaawansowanych, miękkich hybryd. Pierwsze testy wyglądają interesująco.

Obraz
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Mateusz Lubczański

Przyszłość silników Diesla nie wygląda dobrze. Nie dość, że będą one walczyły o poprawę wizerunku nadszarpniętego przez aferę "dieselgate", to jeszcze muszą stawić czoła nadchodzącym, coraz bardziej wyśrubowanym normom emisji. Czystszy silnik wymaga ogromnych inwestycji w badania, a koszty w końcu trzeba będzie w końcu przerzucić na klienta.

Obraz

Dlatego też producenci pracują nad alternatywami. Elektryki wydają się ciekawą opcją, lecz w większości przypadków minie kilka lat zanim zaoferują racjonalny zasięg i szybkie ładowanie. Jest jednak technologia, która łączy wygodę silnika spalinowego i wydajność motoru elektrycznego. To miękkie hybrydy oparte na 48-woltowej instalacji elektrycznej. Badania nad nimi prowadzi Volkswagen (układ pojawi się w kolejnej generacji Golfa) czy Grupa PSA, która jeszcze niedawno z rezerwą podchodziła do takich rozwiązań. Volvo planuje je upowszechniać od 2019 roku. Audi już teraz rozpoczyna sprzedaż flagowego A8 miękkim układem hybrydowym. Mercedes nie pozostaje w tyle i technologię mild hybrid wprowadził do Klasy S podczas przeprowadzonego niedawno liftingu.

Obraz

Jak to działa? Miękka hybryda opiera się na module rozrusznika zintegrowanego z alternatorem. Wykorzystuje on energię zgromadzoną podczas hamowania, która magazynowana jest w niewielkiej baterii litowo-jonowej, takiej jak w smartfonach. Najczęściej zunifikowany element pracuje podczas ruszania oraz wyprzedzania. To sytuacje podczas których jednostka spalinowa zużywa najwięcej paliwa. Brzmi rewolucyjnie, lecz sam pomysł nie jest nowy. Już na przełomie wieków ideę wykorzystano w Hondzie Insight.

W przeciwieństwie do zwykłych hybryd, takie rozwiązanie nie pozwala na poruszanie się wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej. Nie chodzi tylko o sposób montażu rozrusznika, ale i jego ograniczoną moc. Na razie w przeważającej części aut mówimy o zaledwie kilkunastu kilowatach.

Jednak już tyle wystarczy, by zmniejszyć spalanie co najmniej o 10 proc.. Co najważniejsze z punktu widzenia producenta, nie trzeba samemu opracowywać technologii od zera. Pracę na własną rękę podjęło już Valeo i Delphi, a Continental zainstalował taki układ hybrydowy w Renault Scenicu. Auto jest już dostępne w salonach.

Obraz

Również Suzuki eksperymentuje z układem miękkiej hybrydy, a zintegrowany rozrusznik oferowany jest w nowym Swifcie, Baleno oraz Ignisie. We znaki daje się jednak brak wydajnej instalacji elektrycznej. Silnik pracuje pod mniejszym obciążeniem w mieście, lecz zyski wynikające z zakupu hybrydy (wcześniej znanej jako SHVS) są w tym wypadku ledwo zauważalne. Na każde przejechane 100 kilometrów spalanie jest o około 0,3 l mniejsze.

Miękka hybryda nie wymaga daleko idących zmian w konstrukcji auta. Pod względem kosztów produkcji dodatkowe elementy kosztują mniej niż 1000 euro, choć technologia jest jeszcze w powijakach. Właśnie dlatego najodważniejsze prognozy przewidują, że w 2020 roku tego typu konstrukcje przegonią w sprzedaży tradycyjne hybrydy. W 2030 roku układy typu mild znajdą się pod maską 25 milionów samochodów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa