Jest projekt zmian w przepisach. Piesi bez pierwszeństwa przed przejściem, ale łatwiej będzie stracić "prawko"

Wiemy już, jakie zmiany rząd chce wprowadzić w przepisach. Pierwszeństwo pieszych zostanie rozszerzone, ale nie tak, jak było to wcześniej zapowiadane. Wprowadzone zostanie jednak ograniczenie do 50 km/h w mieście w nocy oraz kara utraty prawa jazdy za przekroczenie prędkości w terenie niezabudowanym.

Pieszy zyska pierwszeństwo dopiero podczas wchodzenia na przejściePieszy zyska pierwszeństwo dopiero podczas wchodzenia na przejście
Źródło zdjęć: © fot. Adam Burakowski/REPORTER
Filip Buliński

Brak zapowiadanych zmian dotyczących pierwszeństwa przed przejściem dla pieszych nie oznacza, że nie będzie ich w ogóle. Nowelizacja rozszerza m.in. obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego podczas wchodzenia i przechodzenia przez torowisko lub jezdnię.

Rozszerzony zostanie także zakres pierwszeństwa pieszego na przejściu, jednak nie w taki sposób, jak to pierwotnie było zakładane. Będzie on miał pierwszeństwo przed pojazdem już nie tylko podczas przechodzenia przez przejście, ale także podczas wchodzenia na nie. Kierujący z kolei zobowiązani będą do zachowania szczególnej ostrożności i zmniejszenia prędkości tak, żeby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo.

w art. 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie: [i]„Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.”[/i]

w art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie: [i]„Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.”[/i]

Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące także poza terenem zabudowanym

Kolejne zmiany będą dotyczyły ograniczeń prędkości oraz kar związanych z ich przekroczeniem. Ustawa ujednolici ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym - o ile znaki nie będą określały innej prędkości - do 50 km/h zarówno w dzień, jak i w nocy.

Dodatkowo dotychczasowy przepis, który mówił o zatrzymaniu prawa jazdy na 3 miesiące kierowcom za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h w mieście, zostaje rozszerzone także o teren niezabudowany.

Sekretarz Stanu Rafał Weber zapowiadał wcześniej długie vacatio legis dla planowanej nowelizacji, jednak teraz wiemy, że będzie inaczej. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2020 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają