MG, czyli brytyjski klejnot w koronie [geneza motoryzacji]

Gdy Cecil Kimber, szef przedstawicielstwa firmy Morris, postanowił w 1923 roku rozszerzyć zakres swojej działalności, rozpoczęła się historia firmy MG. Banalnie i prosto.

MG TCMG TC
Piotr Wielgus

Specjalnością Kimbera było tworzenie niezwykłych karoserii dla samochodów marki Morris. Z czasem doszedł jednak do wniosku, że karoserie nie harmonizują z konserwatywnymi podwoziami Morrisa i dość słabymi silnikami.

Kimber unowocześnił więc Morrisa i stworzył samochód rozpędzający się do 128 km/h. Na bazie nazwy swojej firmy - Morris-Garage - zaprojektował emblemat MG i w porozumieniu z Morrisem stworzył własną markę, MG. Początkowo MG reklamowało się hasłem "MG - the Super Sports Morris", z czasem jednak przedsiębiorstwo zdołało się usamodzielnić.

MG PA
MG PA

Wówczas największym rywalem MG był Singer. Pojawienie się konkurencyjnego Singera Le Mans spowodowało reakcję firmy w postaci wypuszczenia modelu PB, następcy PA. Auto było ostatnim modelem z przedwojennej serii Midget. Wyposażono go m.in. w większy silnik, o pojemności niespełna 1 litra. Auto nie odniosło jednak sukcesu poprzednika, nie zdołało też nawiązać walki z Singerem.

MG PB
MG PB

Potem nastał czas "klasycznego wzorca". Mało które auto zyskuje takie miano jeszcze przed zakończeniem produkcji. Stało się tak z modelami z serii T. Mimo że pod względem technicznym właściwie nigdy nie były na czasie, to dla wielu stanowiły symbol typowego brytyjskiego samochodu sportowego. Już pierwszy samochód serii - TC - stał się bestsellerem. Znakomicie sprzedawał się nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także w USA. Cecil Kimber nie doczekał sukcesu. W lutym 1945 roku zginął w wypadku kolejowym.

MG TC
MG TC

Jesienią 1955 roku MG wraz z modelem A zaprezentował całkowicie nową serię samochodów, które miały zwiększyć zainteresowanie marką. Karoserię zdominowały zaokrąglone linie i lekkie łuki. Model A powstał na bazie nowoczesnego podwozia, w którym wygięte na zewnątrz belki podłużne wzmocniono poprzecznymi podporami. Taka budowa miała zapobiec nadmiernemu skręcaniu konstrukcji.

MGA
MGA

Model A został zastąpiony modelem B. Ten sportowy samochód ze skośną karoserią był dostępny także jako coupe. Auto pojawiło się w sporcie wyścigowym. Samochód był wyposażony w czterocylindrowy silnik, a w latach 1967 -1969 powstała wersja z sześciocylindrówką. W ramach ostatniego faceliftingu MG B otrzymał w 1974 roku zderzaki z tworzywa sztucznego. Produkcję zakończono w 1980 roku.

MG B
MG B

Korzystałem z książki "Handbuch. Oldtimer" autorstwa Reinharda Lintelmanna.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów