Obraz

Mercedes Vision Van i koncepcja transportu przyszłości

Marcin Łobodziński

Mercedes przez najbliższe pięć lat zainwestuje około 500 mln euro w rozwój najnowszych rozwiązań z dziedziny cyfryzacji, automatyzacji i robotyki. Wizję „adVANce” odzwierciedla Mercedes-Benz Vision Van.

To w pełni autonomiczny i elektryczny pojazd dostawczy o zasięgu do 270 km i mocy silników 100 KM. Został wyposażony w drony, które dostarczą nieduże paczki klientom przebywającym w trudno dostępnych miejscach. Można również zaparkować pojazd w strategicznym punkcie miasta i rozpocząć dostawę dronami na określonym obszarze. Auto nie potrzebuje konwencjonalnego kierowcy, a jedynie osoby, która zadba o cały proces. Również drony będą wykonywały swoją pracę samodzielnie. Vision Van jest w pełni skomunikowany z firma logistyczną i klientami.

Obraz

Nawet proces ładowania samochodu nie wymaga osób do obsługi maszyn. Zostanie to zrealizowane automatycznie przez urządzenie, które również jest autonomiczne. Układ paczek w kabinie ma być dostosowany do trasy ich rozwożenia. Te o masie do 2 kg zabiorą ze sobą drony i same je przeniosą na dystansie do 20 km. Wszystko to ma usprawnić proces transportu w firmach kurierskich.

Obraz

Mercedes-Benz Vans stworzył nową jednostkę organizacyjną pod nazwą Future Transportation Systems zatrudniającą około 200 pracowników. To oni pracują nad programem „adVANce”.

Nietrudno się domyślić, że to co Mercedes pokazał, jest częścią programu rozwoju samochodów elektrycznych i autonomicznych, o którym pisaliśmy miesiąc temu. Była mowa o nowej marce aut elektrycznych, mającej konkurować m. in. z Teslą oraz o ciężkim pojeździe użytkowym, również napędzanym prądem. Bazowaliśmy wówczas na dość wiarygodnych, ale jednak plotkach. Teraz wiemy, że niemiecki koncern rzeczywiście coś robi w tym kierunku, choć nowej marki jeszcze nie odkryliśmy. Natomiast tak potężne inwestycje z pewnością o czymś świadczą. Koncepcyjny pojazd dostawczy to dopiero pierwsze słowo Mercedesa.

Z modelem Vision Van rozwijamy koncepcję futurystycznej generacji vanów: inteligentnej, autonomicznej technologii, łączącej wszystkie procesy, od ładowania i transportu drogowego, po dostarczanie produktów odbiorcom. Sugerowane przez nas rozwiązania miałyby w sposób znaczący ułatwić pracę dostawcom i pozwoliłyby na redukcję czasu dostawy, na czym skorzystaliby klienci.

Szef Mercedes-Benz Vans – Volker Mornhinweg

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej