Mercedes nie będzie rozwijał technologii autonomicznych, ponieważ są niezyskowne

Technologie autonomicznej jazdy to drugi po elektromobilności temat zaprzątający głowy władz większości firm motoryzacyjnych na całym świecie. Jeszcze niedawno podobnie było w Mercedesie. Szef koncernu Daimler, Ola Källenius zdradził jednak, że wycofuje się z tego wyścigu.

Koncept F 015 prawdopodobnie nie doczeka się następców.Koncept F 015 prawdopodobnie nie doczeka się następców.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Pod kierownictwem byłego szefa Daimlera, Dietera Zetsche rozwój samochodów autonomicznych miał w Mercedesie wysoki priorytet, co zaowocowało nawet powstaniem imponującego konceptu F 015 Luxury In Motion, będącego zapowiedzią mercedesów przyszłości. Jak się jednak okazuje, następca, Ola Källenius ma zupełnie inne plany. Podzielił się nimi w wywiadzie dla magazynu "Redaktionsnetzwerk Deutschland".

"Nie jesteśmy dostawcą usług mobilności, tylko producentem samochodów. Inwestorzy nie oczekują od nas samej sprzedaży, lecz zysków. Nie chcemy więc uczestniczyć w wyścigu, w którym nie da się wygrać" - powiedział Källenius.

Obecny prezes nie ukrywa, że priorytetem są dla niego realne przychody firmy, a nie ciągłe dążenie do innowacji. Tym bardziej że jak na razie nie zanosi się na zmianę przepisów, które pozwalałby na korzystanie z samochodów autonomicznych w Europie. Przekonała się o tym amerykańska Tesla, na którą niemiecki sąd nałożył karę za promowanie "autopilota" jako standardowego wyposażenia.

Być może władze Daimlera zdały sobie sprawę, że europejska infrastruktura i przepisy nigdy nie będą stanowić dobrego gruntu do sprzedaży pojazdów niewymagających udziału kierowcy. Czas pokaże, czy w ślad za Mercedesem pójdą inni producenci.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik