Mercedes-AMG GT R Roadster. Z otwartym dachem na tor

To już szesnasty członek ekskluzywnej rodziny sportowców spod znaku Mercedesa-AMG. Najnowszy roadster w niemal torowej wersji rozwija prędkość 317 km/h, a pierwszą setkę uzyskuje po 3,6 s.

Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Pod maską ma silnik V8 biturbo o mocy 585 KM, którą czerpie z pojemności 4,0 litra. Maksymalny moment obrotowy to 700 Nm dostępnych w zakresie od 2100 do 5500 obr./min., a trafia on wyłącznie na tylną oś.

Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)
Mercedes-AMG GT R Roadster (2019) © fot. mat. prasowe

Mimo to do setki samochód przyspiesza w czasie 3,6 s. To zasługa m.in. zeszperowanego mechanizmu różnicowego oraz bardzo szybkiej siedmiobiegowej skrzyni automatycznej. Nie bez znaczenia są też opony Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 275/35 ZR19 z przodu oraz 325/30 ZR20 z tyłu. Prędkość maksymalna? 317 km/h.

Docisk i większa szerokość

Nadwozie zostało przeprojektowane względem standardowego Mercedesa-AMG GT Roadstera w celu uzyskania lepszych parametrów aerodynamicznych, zarówno przy niskich prędkościach w zakrętach, jak i przy wysokich na prostych.

Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)
Mercedes-AMG GT R Roadster (2019) © fot. mat. prasowe

Jednym z ważniejszych elementów pakietu jest aktywny profil ukryty pod samochodem, przed silnikiem. Pracuje on tak, by auto zostało przyssane do nawierzchni. Element ten waży tylko 2 kg, ale przy prędkości 250 km/h uzyskano dzięki niemu dodatkowe 40 kg docisku na przedniej osi.

Wersja GT R jest szersza od GT S o 46 mm z przodu oraz o 57 mm z tyłu, a o aerodynamikę tylnej części dba podwójny dyfuzor oraz zamocowane na stałe skrzydło. Jest ono regulowane, ale nie aktywne. Kąt nachylenia płata można zmieniać przed jazdą.

Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)
Mercedes-AMG GT R Roadster (2019) © fot. mat. prasowe

Zawieszenie na tor

Układ jezdny Mercedesa-AMG GT R Roadstera został gruntownie zmodyfikowany względem wersji GT S. Jest lżejszy, a także sztywniejszy po zastosowaniu krzyżowej rozpórki z tyłu. Przeprojektowana tylna oś ma możliwość wykonywania skrętu w zakresie 1,5 st. Realizują to dwa elektromechaniczne, śrubowe siłowniki.

Do prędkości 100 km/h koła skręcają w kierunku przeciwnym niż przednie, co poprawia zwrotność przy manewrowaniu i zwinność w ciasnych łukach. Powyżej tej prędkości wszystkie koła skręcają się w tym samym kierunku, co zapewnia większą stabilność.

Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)
Mercedes-AMG GT R Roadster (2019) © fot. mat. prasowe

Ponadto stabilizator tylny ma większą średnicę, choć jest lżejszy dzięki drążonej konstrukcji. Precyzję kierowania mają poprawić unibale, czyli stalowe tuleje zawieszenia. Piasty i wahacze wykonane z kutego aluminium oraz lżejsze obręcze kół zmniejszają masę nieresorowaną.

O hamowanie dba układ z 390-milimetrowymi tarczami z przodu oraz 360-milimetrowymi z tyłu. Natomiast opcjonalne tarcze ceramiczne mają średnicę odpowiednio 402 mm oraz 360 mm. Są lżejsze o 15 kg od stalowych. Samochód bez kierowcy waży 1635 kg.

Mercedes-AMG GT R Roadster (2019)
Mercedes-AMG GT R Roadster (2019) © fot. mat. prasowe

Elektronika też nie jest bez znaczenia, jeśli chodzi o osiągi. Sam system kontroli trakcji ma dziewięciostopniową regulację (jak w grach komputerowych), szpera tylnej osi jest sterowania elektronicznie, to samo dotyczy siły tłumienia amortyzatorów czy siły wspomagania układu kierowniczego. Samochód może jeździć w jednym z pięciu zaprogramowanych trybów - Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Race – lub w trybie Individual, czyli ustawionym zgodnie z preferencjami kierowcy.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/29] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów