Mazda MXR-01 (1992) [historia motorsportu]

Po zwycięstwie w 24H Le Mans w 1991 roku Mazda postanowiła bardziej zaangażować się w wyścigi długodystansowe. Potrzebne było jednak nowe auto - MXR-01.

Obraz
Olgierd Lachowski

Po zwycięstwie w 24H Le Mans w 1991 roku Mazda postanowiła bardziej zaangażować się w wyścigi długodystansowe. Potrzebne było jednak nowe auto - MXR-01.

MXR-01 to drugi z trzech najciekawszych bolidów Mazdy. Japoński zespół postanowił stworzyć nowe auto, gdy wygrał w Le Mans. Dzięki MXR-01 Mazda miała zdominować Grupę C.

HISTORIA

Mazda MXR-01 powstawała, gdy losy Grupy C były już dawno przesądzone. Od 1991 roku regulamin serii WSC (World Sportscar Championship) przewidywał dwie podkategorie C1 i C2. W C2 mogły startować samochody wyprodukowane przed 1991 rokiem, natomiast w C1 nowo zaprojektowane bolidy wyposażone w 3,5-litrowe silniki wolnossące, konstrukcją bliźniaczo podobne do jednostek napędowych wykorzystywanych w samochodach Formuły 1.

Aby wyrównać szanse startujących wozów, w C1 minimalna waga wynosiła 750 kg, a w C2 (większe silniki z turbodoładowaniem były mocniejsze) - 950 kg.

Prawdopodobnie mistrzostwa WSC upadłyby już w 1991 roku, ale FIA ugięła się pod naciskiem Peugeota i Toyoty, które właśnie opracowały nowe samochody i walczyły o to, by nie mieć pieniędzy wyrzuconych w błoto.

Na rok 1992 również Mercedes-Benz opracował nowy samochód, ale koniec końców zarzucił projekt i auto nigdy nie wyjechało na tor. W tym sezonie obowiązywał już tylko regulamin C2, więc wyeliminowano wiele potencjalnych zespołów wystawiających auta starsze.

Zmiany w przepisach sportowych także były spore. Grupa C zaczęła do złudzenia przypominać Formułę 1. Samochody o podobnej wadze miały takie same silniki, dystans wyścigu był niewiele większy niż w F1, tylko kierowcy mniej znani. A jeżeli jakieś wyścigi naśladują F1, to wiadomo, że nie wygrają popularnością z Królową Sportów Motorowych.

W ogóle gdyby nie upór Toyoty, to zawody WSC rozgrywane by były na dystansie nawet krótszym niż w F1, bo FIA upierała się przy skróceniu wyścigów do 250 km.

Dla uatrakcyjnienia mistrzostw wprowadzono FIA Cup Team Championship, w których rywalizowały ze sobą zespoły prywatne. Zgłosiły się do nich trzy ekipy wykorzystujące bolidy Spice SE89C, Tiga GC288 i Gebhardt C91. Każde z aut miało silnik Ford Cosworth.

Liczący początkowo 10 eliminacji kalendarz serii okrojono do sześciu wyścigów. Z listy wypadły: Autopolis (Japonia), Jarama (Hiszpania), Nürburgring (Niemcy), Jerez (Hiszpania) i Mexico City (Meksyk). W zamian dołożono francuski Magny-Cours. Do 500 km skrócono dystans wyścigów w Monza i Donington. Oprócz Le Mans jedynie Suzuka liczyła 1000 km.

PROJEKT

W momencie rozpoczynania projektu japoński producent nie miał nic, bo samochód zaczęto projektować zupełnie od zera, a czas naglił. Szefostwo postanowiło zatem odkupić kilka podwozi Jaguara XJR-14 od firmy TWR (ekipa Toma Walkinshawa), która w owym czasie przygotowywała bolidy dla brytyjskiej firmy. Struktury nośne dostosowano do własnych potrzeb i inżynierowie z dumą nazwali je MXR-01.

Potrzebny był też nowy silnik, ponieważ Mazda nie mogła zastosować zwycięskiej jednostki napędowej z 787B, dlatego że tego zakazywał tego regulamin. Ale jak zamontować silnik identyczny, jak motor F1, skoro nie ma się zespołu Formuły 1, a zbudowanie silnika (i to jeszcze takiego) wymaga dużo czasu?

Znowu zarząd firmy poszukał dostawcy z zewnątrz. Padło na produkt brytyjskiej firmy Judd. Motor miał 3,5 litra objętości skokowej i nietypowy jak na seryjne silniki, ale typowy dla jednostek F1 tamtych czasów kąt rozwidlenia rzędów cylindrów wynoszący 72[sup]o[/sup]. Zmieniono osprzęt z Magneti-Marelli na Zytek, a ponieważ Mazda zapłaciła słono za prawa do nazwy firmie Judd, toteż zmieniła ją na MV-10. Gotowy do działania MV-10 rozwijał moc ponad 600 KM przy 9000 obr./min.

Okazało się, że do MV-10 świetnie pasuje nieco zmieniona 6-biegowa, sekwencyjna skrzynka biegów konstrukcji TWR, która współpracowała wcześniej z widlastymi „ósemkami” Forda i Jaguara.

Układ hamulcowy zaprojektowała włoska firma Brembo. Tarcze hamulcowe oczywiście były wykonane ze stopów węgla.

Jednym z niewielu elementów, które zaprojektowała sama Mazda było nadwozie, które zresztą mocno przypominało karoserię Jaguara XJR-14. W kwestii długości i szerokości firma japońska do końca wykorzystała regulamin.

Nadwozie ze spojlerem miało 4800 mm długości i 2000 mm szerokości. Wysokość wozu wynosiła 1030 mm.

Co interesujące, Mazda korzystała z opon dwóch producentów. W Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych „gumy” dostarczała firma Dunlop, ale na 24 Heures du Mans dla Japończyków opony wyprodukował francuski Michelin.

Wyprodukowano 5 egzemplarzy Mazdy MXR-01. Po zbudowaniu prototypu Mazda przekazała całą wiedzę firmie TWR, która zajęła się wykonaniem wszystkich pięciu sztuk wozu.

WYŚCIGI

All Japan Sports Prototype Championship

Obraz

Pierwszym wyścigiem, w jakim wystartowała nowa Mazda, były zawody na dystansie 500 km na torze Suzuka. W stawce pojawiło się 10 samochodów. W kwalifikacjach debiutująca MXR-01 z podwoziem numer 001 zajęła 8. miejsce. To wynik słaby, ale ważniejsza i wiele mówiąca o kondycji samochodu była strata do zwycięzcy czasówki wynosząca, uwaga, aż 8,50 s (!). To prawdziwa przepaść.

W samych zawodach załodze Terada/Yorino udało się wspiąć o jedno miejsce.

FIA Sportscar World Championship

To, jak miał wyglądać cały sezon pokazał już pierwszy wyścig na włoskim torze Monza. Spośród ledwie 13 startujących bolidów (w tym w klasie C1 - dwa Peugeoty 905 Evo 1 Bis, dwie Toyoty TS010, dwie Lole T92/10 oraz jedna Mazda MXR-01) do mety dotarł 1 (słownie: jeden) wóz. Była to Toyota.

Co prawda sklasyfikowany jako drugi na mecie Peugeot nie ujrzał sędziego wymachującego biało-czarną flagą, ale pokonał 90% dystansu. Reszta nie została uwzględniona w wynikach wyścigu.

Co ciekawe, mimo że żaden z prywatnych samochodów nie dojechał do mety, to jednak rozdzielono między nie punkty.

W Monza Mazda wystawiła auto #004, ale nie miało ono szans na dotarcie do mety, bo awarii uległ silnik.

W drugiej eliminacji na Silverstone MXR-01 uzyskała swój najlepszy wynik – 2. miejsce. Tym razem kierowali nią Sala i Herbert (znany z F1). W kwalifikacjach zajęli 7. miejsce (na 11 samochodów) i na pewno wynik byłby dużo gorszy, gdyby nie słabości konkurencji w postaci padających skrzyń biegów w Lolach, czy silników w Peugeotach i Toyotach. Ostatecznie sklasyfikowano 4 wozy (dwa w C1 i dwa w FIA Cup). Wygrał Peugeot, a Mazda była druga ze stratą 2 okrążeń.

24 Heures du Mans 1992

Obraz

Dla Mazdy był to najważniejszy wyścig, bo przecież broniła laurów zwycięzcy sprzed roku. Na Circuit de la Sarthe Japończycy przywieźli cztery sztuki MXR-01 z czego dwie wzięły udział w kwalifikacjach. Najszybsza załoga w #001 (Herbert/Weidler/Gachot) była siódma z czasem 3:34,329 min (strata 13 sekund do zwycięzcy kwalifikacji - znowu przepaść). Wolniejsza #005 uplasowała się na 10. miejscu.

Na wyścig zamiast #001 wystawiono #004 z numerem startowym 5. Jako kierowcy zgłoszeni zostali Herbert, Gachot, Sala i Weidler. Z kolei #005 (nr start. 6) poprowadzić mieli Terada, Yorino i przesiadający się Sala.

W kwalifikacjach MXR-01 zanotowała swoją najwyższą prędkość – 324 km/h – ale w porównaniu z 905 Evo pędzącym 351 km/h czy osiągającą już podczas wyścigu 336 km/h Toyotą, to wartość niewielka.

O zwycięstwo w klasyku walczyły ze sobą Peugeoty i Toyoty. Niektóre z nich zostały wyeliminowane przez awarie jednostek napędowych. Wolniejsza z Mazd (#005) zaliczyła wypadek. Na szczęście dla japońskiego producenta szybsze auto podróżowało bez większych przygód, ale nie było w stanie dotrzymać tempa konkurencji (to samo działo się z Nissanami R 390 GT1 sześć lat później).

Rok wcześniej 787 B też nie była mistrzem sprintu, ale powoli wykrwawiająca się konkurencja pozwoliła jej dojechać na pierwszym miejscu. Tym razem nie było happy endu i wygrał Peugeot przed Toyotą i drugim Peugeotem. MXR-01 była czwarta (16 okrążeń straty), co należy uznać za wynik całkiem porządny zważywszy na to, jak blado wypadała w innych zawodach.

FIA Sportscar World Championship cd.

W Donington wystartowało już tylko 10 aut z czego 7 w C1. Startująca z szóstego miejsca Mazda (Sala/Caffi) dojechała na piątej pozycji tracąc do Peugeota 13 okrążeń.

Powrót do Japonii na Suzukę w ramach WSC zakończył się klapą. Jedyna startująca Mazda (#004) odpadła z wyścigu po awarii skrzyni biegów.

Ostatnie zawody tej serii odbyły się na francuskim Magny-Cours. Peugeot w swoim domowym wyścigu nie dał szans konkurencji zajmując dwa pierwsze miejsca. Szóstą lokatę uzyskała #004 z Caffim i Salą za kierownicą.

BILANS

W 12 wyścigach odnotowano 17 zgłoszeń MXR-01 (w niektórych zawodach wystawiano po dwa samochody). Spośród nich tylko raz wóz zajął miejsce na podium (2. - w Silverstone). Auto po razie zajęło też miejsca 4., 5., 6., 7., 8. oraz 9. Pięciokrotnie Mazda rezygnowała z walki w czasie zawodów.

PODSUMOWANIE

Obraz

Ambicje Mazdy znacznie przerastały jej możliwości, choć firma włożyła sporo pieniędzy w budowę tego samochodu. Być może, gdyby mistrzostwa nie zniknęły po 1992 roku, to japoński producent byłby w stanie zbudować lepszy model, albo poprawić ten samochód.

Stało się jednak inaczej i dziś MXR-01 jest tylko ciekawostką, którą zresztą bardzo trudno zobaczyć na jakiejkolwiek imprezie samochodowej. Mazda zdecydowanie chętniej woli się chwalić zwycięską 787B.

Dane techniczne

  • Typ: V10, 72supo/sup, Mazda MV-10 (Judd)
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3497 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: Ponad 600 KM przy 9000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: Ponad 171,58 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe Brembo
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe Brembo
  • Koła przednie: 13,0 x 17” Speedline Magnesium
  • Koła tylne: 14,75 x 18” Speedline Magnesium
  • Opony przednie: 320-630-R17 Michelin i Dunlop
  • Opony tylne: 360-710-R18 Michelin i Dunlop

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 750 kg
  • Stosunek masy do mocy: Poniżej 1,25 kg/KM
  • Długość: 4800 mm
  • Szerokość: 2000 mm
  • Wysokość: 1030 mm
  • Rozstaw osi: 2800 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 324 km/hblock position=\inside7330/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa