Używana Mazda MX-3 - typowe awarie i problemy

Mazda od dekad słynęła z nietypowych jednostek napędowych. W modelach z serii RX od lat 70. z powodzeniem stosowano silnik Wankla, a w latach 90. Japończycy zdecydowali się na kolejny odważny ruch. Tym razem w usportowionym modelu MX-3 za rozsądne pieniądze zainstalowano silnik V6 o pojemności zaledwie 1,8 l. Jak takie rozwiązanie sprawdziło się w praktyce?

Mazda MX-3Mazda MX-3
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mazda
Artur Kuśmierzak

MX-3 to dość specyficzny samochód, który nie miał swojego poprzednika i nie doczekał się też żadnego bezpośredniego następcy. Był za to tańszą alternatywą dla takich kultowych modeli jak MX-5, MX-6 czy RX-7. Auto wytwarzano przez 7 lat do roku 1998, kiedy to Mazda definitywnie zamknęła w swojej historii krótki rozdział MX-3. W ciągu całego okresu produkcji Japończycy nie zdecydowali się na rewolucyjne zmiany.

Silniki

Zakup usportowionego auta zawsze wiąże się z ogromnym ryzykiem. Który silnik wybrać aby to ryzyko ograniczyć? Najmniej problemów sprawiają motory 1,6 l, niestety ich osiągi pozostawiają wiele do życzenia. Jeśli nie chcecie często odwiedzać mechanika i nie macie zbyt dużych wymagań jeżeli chodzi o osiągi to 107-konna wersja powinna Wam wystarczyć. Jedyna jej przypadłość to sporadyczne problemy układu zapłonowego.

Kierowcy oczekujący chociaż namiastki sportowych wrażeń zapewne bez wahania wybiorą silnik V6. Niestety o ile sprint MX-3 1,8 l od zera do 100 km/h w 8,5 s brzmi całkiem przyzwoicie to jeśli zdecydujecie się na tą jednostkę napędową może czekać Was niemiła niespodzianka. Mazda MX-3 ma już przecież swoje lata, a jej intensywne użytkowanie przez poprzednich właścicieli spowodowało w wielu egzemplarzach spore zużycie oleju silnikowego.

Remont często przewyższa cenę auta, więc zakup jednostki 1,8 DOHC jest dość ryzykowny.

Awaryjność

Łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, wahacze, amortyzator, a także sprężyny to wszystko miało się już prawo zużyć po tylu latach eksploatacji.

Mazdy MX-3 dostępne na portalach aukcyjnych mają za sobą większe lub mniejsze stłuczki. Zwykle naprawy blacharskie wykonywane są niefachowo co kończy się pojawianiem się rdzy. Oczywiście ta może występować też w egzemplarzach będących w dobrym stanie, ale wtedy nie jest tak intensywna jak w tych powypadkowych.

Mazda MX-3
Mazda MX-3 © mat. prasowe / Mazda

Sprawdzając auto należy jej szukać w okolicach: uszczelek szyb przy dachu, nadkoli, progów oraz na elementach podwozia. Nie radzę kupować Mazdy MX-3 ze sporą ilość ognisk korozji bo na doprowadzenie jej do przyzwoitego stanu z pewnością wydamy sporo pieniędzy. „Ruda” często pojawia się również na elementach układu wydechowego - to również trzeba mieć na uwadze.

Sporadycznie spotykanym mankamentem są też wycieki oleju z silnika i elementów przeniesienia napędu – część uszczelek się już mocno się zestarzała, a o ich wymianę najwidoczniej nie zadbał poprzedni użytkownik. Często uszkodzeniu ulega również chłodnica klimatyzacji, którą niełatwo jest znaleźć. Użytkownicy Mazdy MX-3 narzekają także na defekty przegubów półosi napędowych.

Naszym zdaniem

Oprócz atrakcyjnej sylwetki warto pochwalić również dobre własności jezdne auta i rewelacyjny dźwięk wersji V6. Szkoda tylko, że przy agresywnej jeździe motor 1,8 l potrafi spalić nawet 17 l/100 km. Wybierając Mazdę MX-3 trzeba się również pogodzić z wykończeniem wnętrza o dość niskiej jakości i skromną ofertą zamienników. Ze względu na niską trwałość większość z nich lepiej jest wybierać części oryginalne, a te z kolei są bardzo drogie. Ceny aut na portalach aukcyjnych wahają się od 3000 do prawie 10 000 zł.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach