Maybach i Zeppeliny [geneza motoryzacji]

Gdyby nie sterowce i fascynacja lotnictwem, to kto wie, czy kiedykolwiek powstałoby auto sygnowane nazwą Maybach.

Maybach ZeppelinMaybach Zeppelin
Piotr Wielgus

Wilhelm Maybach, współpracownik Gottlieba Daimlera i konstruktor Mercedesa, w 1907 roku opuścił spółkę Daimler Motoren Gesellschaft, by wraz ze swoim synem Karlem konstruować własne silniki. Fascynowało go lotnictwo i wszelkie pojazdy latające. A z racji tego, że konstruowane przez rodzinę Maybachów silniki nadawały się do zyskujących na popularności sterowców, nestor rodu skontaktował się z hrabią Zeppelinem, królem sterowców.

Maybach Zeppelin
Maybach Zeppelin

Wspólnie w 1909 roku założyli firmę Luftfahrzeug-Motorenbaum GMbH. Jej dyrektorem technicznym został syn Maybacha, Karl. W 1912 roku firmę przeniesiono spod Stuttgartu do Friedrichshafen, siedziby Ferdinanda von Zeppelina, a 9 lat później Karl Maybach zdecydował się na budowę własnych samochodów. W jego zakładzie montowano ramę i wszystkie części mechaniczne. Budowę karoserii zlecano zewnętrznym firmom, które dopasowywały nadwozie do indywidualnych życzeń klientów.

Maybach SW 38
Maybach SW 38

Tak powstał Maybach Zeppelin DS8, wspaniały kabriolet z miękkim dachem, z silnikiem o pojemności 8 litrów. Jednostka była ośmiocylindrowa i produkowała aż 200 KM mocy. Na specjalne zamówienia stworzono ok. 190 egzemplarzy. Samochód był wytwarzany od 1930 do 1934 roku.

Maybach SW 42
Maybach SW 42

Chcąc poszerzyć ofertę, w 1935 roku Maybach zaprezentował nieco mniejszy model, który w wersji podstawowej kosztował 20 tysięcy marek. Auto otrzymało niezależne zawieszenie nazwane Schwingachs-Wagen. Od tego auto wzięło swoją nazwę – Maybach SW. Samochód wyposażono w jeden z trzech silników do wyboru – 3,5 litra, 3,8 litra i 4,2 litra. Powstało też cabrio na bazie tego samochodu, o dźwięcznej nazwie Transformacionscabriolet.

Produkcja samochodów była dla Maybacha działalnością niszową. Przez ponad 20 lat powstało łącznie tylko ok. 2100 pojazdów. W czasie II wojny światowej w halach firmy Maybach odbywała się produkcja na potrzeby militarne. Produkowane tam były głównie benzynowe silniki spalinowe i przekładnie, min. do czołgów Panzer IV, Tygrys I oraz Pantera, ciężarówek i transporterów, jak również silniki dla małych jednostek pływających.

Maybach SW 35
Maybach SW 35

Po II wojnie światowej próbowano wznowić produkcję samochodów, ale - podobnie jak w przypadku kilku innych marek - do tego nie doszło. Po śmierci Karla Maybacha w 1960 roku prawo do posługiwania się tą marką zagwarantował sobie koncern Daimler-Benz. Historia zatoczyła więc koło. Maybach wrócił pod skrzydła Mercedesa, a w przyszłości miały wrócić także Zeppeliny.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.