Maxi Mini – Ac Schnitzer John Cooper Works Coupé Raptor (2012)

Po zeszłorocznym bardzo szybkim modelu Eagle niemiecki tuner, Ac Schnitzer, stworzył jeszcze szybsze Mini, które czasem okrążenia na torze Hockenheim dorównuje Pagani Zondzie S. Oto Raptor…

Obraz
Olgierd Lachowski

Po zeszłorocznym bardzo szybkim modelu Eagle niemiecki tuner, Ac Schnitzer, stworzył jeszcze szybsze Mini, które czasem okrążenia na torze Hockenheim dorównuje Pagani Zondzie S. Oto Raptor…

…czyli mały supersportowy samochód wykonany na bazie Mini John Cooper Works Coupé, który może pogrozić palcem wielu dużo mocniejszym wozom.

Mini z nadwoziem Coupé do produkcji weszło w 2011 roku i prawie od razu było dostępne w wersji JCW. Auto ma zainstalowany w poprzek silnik stworzony wspólnie przez BMW i koncern PSA. Jednostka napędowa N14B16T0 ma cztery cylindry ustawione w rzędzie o łącznej objętości skokowej 1,6 l. Wyposażony w turbodoładowanie motor rozwija moc 211 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 2000-5200 obr./min.

Obraz

Ważący tylko 1250 kg seryjny wóz od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,40 s i osiąga prędkość 240 km/h. Co prawda nie wiadomo, jakimi przyspieszeniami i prędkością charakteryzuje się podkręcone auto, ale na pewno są one lepsze niż w przypadku fabrycznego samochodu.

Tuner poprzez zainstalowanie sportowego układu wydechowego, montaż nowej turbosprężarki, większej międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego i innego oprogramowania zwiększył moc jednostki napędowej do 300 KM.

Obraz

Oczywiście większa moc to nie wszystko. Trzeba ją przekazać jakoś na koła. Aby zminimalizować straty momentu obrotowego, mechanicy zamontowali nowe sportowe sprzęgło. Z kolei żeby jak najlepiej rozprowadzić moc między koła, inżynierowie z Aachen wstawili mechanizm różnicowy o zwiększonym do 75% tarciu wewnętrznym.

Raptor ma także regulowane zawieszenie z możliwością modyfikowania charakterystyki pracy amortyzatorów oraz sportowe stabilizatory. Do tego Mini jest lżejsze od seryjnego samochodu. Z wnętrza została usunięta duża część tapicerki i wspawana klatka bezpieczeństwa.

Obraz

Zamiast stalowych są teraz kompozytowe panele drzwi, pokrywa silnika, klapa bagażnika, imitacja dyfuzora i tylne skrzydło. Dla zaoszczędzenia kilku kilogramów tuner zmienił fabryczny akumulator na lżejszy litowo-jonowy.

Hamulce z wielkimi tarczami blokowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami oraz koła ze sportowymi oponami gwarantują dobre prowadzenie i pełną kontrolę nad samochodem.

Obraz

Jak wspomniałem wcześniej, osiągi Raptora nie są na razie znane, a Ac Schnitzer chwali się tylko czasem przejazdu okrążenia na małej pętli toru Hockenheimring. 300-konny wóz pokonał ją w 1:10,87 min. To minimalnie lepszy czas niż wynik Porsche 911 Turbo S i Lamborghini Gallardo Superleggery.

Jest to też rezultat lepszy, i to o aż ponad 1,4 s, od czasu poprzedniego rekordzisty wśród Mini – Ac Schnitzera John Cooper Works Eagle.

Obraz

Na razie Raptor jest jeszcze prototypem, ale tuner przygotowuje niezbędne homologacje i wkrótce ma oferować ten wóz każdemu chętnemu klientowi. Prototypowe auto jest wyceniane na 62 000 euro.

Lista konkurencyjnych aut znajduje się poniżej.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4, BMW/PSA N14B16T0
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 300 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 187,74 KM/l (seryjny – 132,04 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: na przednie koła

Masy i wymiary:

  • Długość: 3714 mm
  • Szerokość: 1683 mm
  • Rozstaw osi: 2467 mmblock position=\inside5490/block

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić