"Masło" w oleju silnikowym. To nic groźnego, ale nie należy bagatelizować

Przestraszony czytelnik zapytał o coś dziwnego, co znalazł pod korkiem wlewu oleju. Była tam żółta masa, która przypominała masło. Po krótkiej rozmowie uspokoił się. Sprawdź, czy w twoim aucie nie ma czegoś podobnego.

Żółta substancja pod korkiem oleju może być uznana za objaw usterki uszczelki pod głowicą. Często niesłusznie.Żółta substancja pod korkiem oleju może być uznana za objaw usterki uszczelki pod głowicą. Często niesłusznie.
Źródło zdjęć: © fot. zdjęcie czytelnika
Marcin Łobodziński

Czytelnik wysłał mi zdjęcie wlewu oleju do swojego silnika. Zobaczył tam żółtą masę o konsystencji tłuszczu. Taką samą znalazł pod korkiem, a nawet na bagnecie. Odkrycie miało miejsce przy kontroli oleju.

"Czy to oznacza awarię uszczelki pod głowicą?" – zapytał z niepokojem czytelnik. Nim wysnuliśmy pochopny wniosek, przeprowadziłem z nim krótki wywiad. Okazało się, że jeździ tym autem do pracy i jest to dystans niespełna 10 km. Z reguły silnik się rozgrzewa, ale nie do końca, a o ciepłej kabinie zimą raczej nie ma mowy. Jego droga z domu do pracy ma taki przebieg, że jazda jest bardzo płynna i trwa zaledwie kilka minut.

To mi wystarczyło, by postawić wstępną diagnozę – "pacjent" się nie rozgrzewa, więc duża ilość wody gromadzi się w oleju. Jest to naturalny proces skraplania się wody na metalowych elementach silnika. Woda wymieszana z olejem tworzy taką "papkę", którą jedni nazywają masłem, inni majonezem, a konsystencja przypomina oba produkty. Niestety, nie pozostaje to bez wpływu na trwałość silnika.

Co należy zrobić z "masłem" w oleju?

Na pewno nie można panikować. Zanim uwierzymy w stwierdzenie mechanika, że należy od razu naprawić silnik, lepiej zrobić to, co poleciłem czytelnikowi. Poprosiłem go o przejażdżkę na dłuższym dystansie, aby trwała ok. 30 minut i w taki sposób, by silnik się dobrze rozgrzał. Chodziło o to, by, zamiast używać niskich obrotów, jak robi to na co dzień, czytelnik podczas przejażdżki używał średnich, czyli zmieniał biegi później niż zwykle.

Po takiej próbie spora część "masła" zniknęła, a temperatura silnika utrzymywała się na właściwym poziomie. Jedno i drugie potwierdza, że przyczyną jest niedogrzewanie silnika, a nie awaria uszczelki pod głowicą. Poleciłem jednak wymianę oleju, ponieważ woda nie ma pozytywnego wpływu na ochronę silnika przed tarciem.

Jak zapobiegać?

Takie przypadki najczęściej zdarzają się w okresie od jesieni do wiosny, kiedy temperatury są niskie, zwłaszcza poranne, kiedy uruchamiany jest silnik. Latem podobny objaw należy już traktować z większą ostrożnością, bowiem "masło" w oleju rzadko pojawia się przy wyższych temperaturach.

Czytelnikowi poleciłem zmianę trasy lub stylu jazdy chociaż raz w tygodniu. Brzmi jak typowy dowcip o mechanikach, ale trzeba "jeździć i obserwować". Jeśli przy dłuższej trasie lub bardziej dynamicznej przejażdżce sytuacja się nie zmieni, to warto spróbować wymienić olej na inny niż stosowany do tej pory.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut