Ogromna zmiana na rynku. Klienci nie chcą już takich aut
Automatyczne skrzynie, które dwie dekady temu były postrzegane jako luksus i fanaberia, dziś stały się rynkowym standardem. Dlaczego?
Felipe Munoz z Jato Dynamics opublikował ciekawe zestawienie porównujące rok 2001 i 2024 pod kątem sprzedaży aut z manualnymi skrzyniami. Jak wynika z danych, w 2001 roku niemal wszystkie samochody osobowe na pięciu głównych rynkach w Europie miały manualne skrzynie biegów. Stanowiły one 91 proc. rejestracji w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Hiszpanii. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej.
Automatyczne skrzynie biegów dominują
W 2024 r. tylko 29 proc. nowych samochodów w tych krajach miało manualne skrzynie. Wśród marek premium zmiana jest jeszcze bardziej widoczna. W 2001 r. automatyczne skrzynie stanowiły 31 proc. sprzedaży, a w 2024 r. już 97 proc. W przypadku marek popularnych udział automatycznych skrzyń wzrósł z 5 proc. do 63 proc.
Stany Zjednoczone, znane z dużych SUV-ów i długich autostrad, również odnotowują spadek popularności manualnych skrzyń. W 2001 r. 72 proc. nowych lekkich pojazdów miało automatyczne skrzynie, a w 2024 r. manualne stanowiły zaledwie 0,8 proc. sprzedaży.
Rynkowy udział aut z manualnymi skrzyniami w 2001 i 2024 roku - dane Jato Dynamics
2001 | 2024 | |
Niemcy | 83% | 18% |
Wielka Brytania | 86% | 22% |
Francja | 95% | 28% |
Włochy | 98% | 48% |
Hiszpania | 97% | 41% |
Europejska piątka razem | 91% | 29% |
USA | 28% | 0,7% |
Przez lata automatyczne skrzynie stały się nie tylko bardziej pożądane przez klientów, ale i chętniej promowane przez producentów. Technologia stała się też tańsza, co przyczyniło się do jej popularyzacji. Nie bez znaczenia są też ostrzejsze normy emisji, które łatwiej spełnić w samochodach z automatem. W efekcie manualne skrzynie powoli stają się rzadkością, z wyjątkiem niektórych modeli sportowych oraz pojazdów o budżetowym charakterze.