WAŻNE
TERAZ

Polska wygrywa z Finlandią - taką reprezentację chcemy oglądać!

Małe auto z wielkim sercem – TJ Fahrzeugdesign 123d Coupé V10 (2012)

Ostatnio pisałem o BMW 1M Coupé z 8-cylindrowym motorem z doładowaniem, przygotowanym przez G-Power. To podobne auto, ale z zupełnie inną koncepcją silnikową. Oto bowiem firma TJ Fahrzeugdesign do małej jedynki wstawiła 5-litrowca z M5!

Obraz
Olgierd Lachowski

Ostatnio pisałem o BMW 1M Coupé z 8-cylindrowym motorem z doładowaniem, przygotowanym przez G-Power. To podobne auto, ale z zupełnie inną koncepcją silnikową. Oto bowiem firma TJ Fahrzeugdesign do małej jedynki wstawiła 5-litrowca z M5!

Nie bez przyczyny 10-cylindrowa jednostka napędowa S85B50 produkcji BMW w latach 2005-2008 zdobyła 10 poważnych nagród. To silnik, który nadal jest jednym z najbardziej zaawansowanych produktów BMW. O jego poziomie technicznym świadczą takie rozwiązania, jak aluminiowe głowie i kadłub, zmieniający czasy otwarcia i zamknięcia zaworów system Double VANOS czy zastosowanie układu pomiaru prądów jonowych zamiast zwykłych czujników do określania, czy w cylindrach nie następuje spalanie stukowe.

Obraz

Wszystko to było zawarte w konstrukcji o 10 cylindrach w układzie widlastym, mających łączną objętość skokową 5 l. Do każdego z garów mieszanka paliwowo-powietrza była dostarczana przez indywidualną przepustnicę.

Jak na tak wielki motor imponujące były maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego wynoszące 8250 obr./min. Niewiele poniżej, bo przy 7750 obr./min, silnik osiągał swoją moc maksymalną wynoszącą 507 KM. Moment obrotowy o wartości 520 Nm dostępny był przy 6100 obr./min.

Obraz

Właśnie taką jednostkę napędową na życzenie pewnego klienta firma TJ Fahrzeugdesign wstawiła do malutkiego BMW. Mogłoby się wydawać, że wrzucenie widlastej ósemki, którego dokonało G-Power, to przesada, a tu proszę – jeszcze większy silnik zmieścił się pod maską małego niemieckiego auta. S85B50 wstawiony do serii 1 otrzymał nowe mapy sterujące, które zwiększają jego maksymalne obroty do 8600 obr./min. Moc wzrosła do 550 KM.

Obraz

Na samej zmianie silnika się nie skończyło. Z M5 pochodzi część jego osprzętu, wśród którego jest pompa paliwa czy skrzynia biegów. Akurat 7-biegowa zautomatyzowana skrzynia SMG z BMW M5 uważana była za jeden z najsłabszych elementów tego wozu, ale TJ Fahrzeugdesign użyło właśnie jej. Ze skrzyni biegów moc trafia wyłącznie na tylne koła, a jej przekaźnikiem jest przerobiony wał napędowy pochodzący oczywiście z większej o dwa rozmiary limuzyny.

Obraz

Z uwagi na znacznie większą moc nowego silnika tuner zdecydował się również na wymianę układu hamulcowego. Nowy zestaw pobrano z BMW X6 M i ma on wentylowane z przodu i z tyłu tarcze hamulcowe o średnicy 395 mm (przód) i 385 mm (tył). Hamulce są schowane za 20-calowymi felgami z oponami o szerokości 245 na kołach kierowanych i 285 mm na osi napędowej.

Trudniej TJ Fahrzeugdesign było ukryć dodatkowe kilogramy, a wóz waży teraz aż 1630 kg. Pewnym rozwiązaniem tej bolączki był montaż regulowanego zawieszenia firmy KW. Można sobie wyobrażać, że charakterystyki pracy amortyzatorów na obu osiach są diametralnie różne – z przodu jest bardzo sztywno, a z tyłu raczej miękko, co powinno przynajmniej w pewnym stopniu zniwelować niekorzystny rozkład mas.

Obraz

Najciekawsze jest jednak to, że bazą do budowy nie było wcale 1M Coupé, tylko wersja… 123d Coupé! Tuner postarał się jednak, żeby z zewnątrz samochód przypominał mocniejszego brata, i zmienił zarówno zderzaki, jak i błotniki oraz lusterka. Na pierwszy rzut oka auto jest nie do odróżnienia od 1M.

Nowa jednostka silnikowa daje oczywiście zauważalną poprawę osiągów nie tylko w porównaniu z dieslem, ale też oczywiście z 1M Coupé. Mały sedan do 100 km/h przyspiesza w 4,20 s, a 200 km/h osiąga po równych 12 s. Prędkość maksymalna określana jest na 325 km/h. Widać, że jest to godny rywal dla G-Power G1 V8 Hurricane RS.

Obraz

Niemiecka firma tuningowa włożyła aż 350 godzin pracy w zbudowanie tej maszyny. Cena tuningu wynosząca przy tym 20 tys. euro nie wydaje się wcale wygórowana.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V10, S85B50
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 550 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 110,02 KM/l (seryjny – 101,42 KM/l w BMW M5)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana SMG
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 395 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane Brembo , średnica 385 mm
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 245/? R 20
  • Opony tylne: 285/? R 20

Masy i wymiary:

  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,00 s
  • Prędkość maksymalna: 325 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/12] Źródło zdjęć: |

Źródło: autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy