WAŻNE
TERAZ

Lewandowski!! Euforia na trybunach po 3. golu Polski

Ma 19 metrów długości i cztery potężne diesle. To największe 4x4 w historii US Army

Cztery silniki o łącznej mocy ponad 1000 KM, 100 ton ładowności i prawie pół wieku służby w amerykańskim wojsku. LARC-LX to bez wątpienia jeden z najbardziej zasłużonych pojazdów US Army. Dziś kupicie go za cenę nowego samochodu.

19 metrów długości i 100 ton ładowności - liczby zdecydowanie robią wrażenie.19 metrów długości i 100 ton ładowności - liczby zdecydowanie robią wrażenie.
Źródło zdjęć: © fot. US National Archives
Aleksander Ruciński

Duża, towarowa amfibia stanowiąca logistyczny łącznik pomiędzy okrętami a lądem - tak w skrócie można opisać maszynę, która powstała w 1952 roku jako BARC (ang. Barge, Amphibious Resupply, Cargo), by 8 lat później zostać przemianowaną na LARC-LX (Lighter, Amphibious Resupply, Cargo, 60 ton).

Za tymi skomplikowanymi nazwami kryje się kawał wojskowej historii obejmującej ponad pół wieku służby, przeplatanej udziałem w wielu konfliktach zbrojnych, z debiutem w 1967 roku podczas wojny w Wietnamie. Choć konstrukcja ma już swoje lata, nadal jest wykorzystywana w przemyśle cywilnym. Wiele sztuk należy też do prywatnych kolekcjonerów.

Budowa LARC-LX robi wrażenie nawet dziś. Do napędu wykorzystano tu cztery silniki Detroit Diesel 6-71 o mocy 265 KM każdy, co łącznie daje ponad 1000 KM. Taka moc była niezbędna do transportu ładunków o masie sięgającej nawet 100 ton. Jak przystało na amfibię - zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Nie był to przesadnie szybki pojazd - rozpędzał się do 25 km/h na twardej nawierzchni, a w wodzie prędkość spadała o połowę - ale wyjątkowo skuteczny i niezawodny.

A LARC Lands in East Hampton

Każdy z silników wprawiał w ruch poszczególne koła, co w połączeniu z indywidualnymi systemami skrętu zapewniało temu 19-metrowemu kolosowi niezwykłą zwrotność, która przydawała się podczas każdej operacji wojskowej.

Żołnierze, którzy mieli okazję służyć na tym sprzęcie podkreślali stosunkowo prostą konstrukcję, niezawodność i niewielkie zapotrzebowanie na paliwo - LARC-LX palił średnio 140 litrów ropy na godzinę. Poduszkowce, którym od lat 80. stopniowo ustępował miejsca w amerykańskim wojsku, potrzebowały natomiast nawet 950 litrów.

Pewnie dlatego popularna amfibia przetrwała w amerykańskich szeregach aż do 2001 roku, kiedy to zdecydowano się na jej oficjalne wycofanie. Wiele egzemplarzy zachowało się w świetnym stanie - niektóre z nich trafiły do firm logistycznych, portów, a także muzeów i kolekcjonerów.

Kupno sprawnej sztuki nawet dziś nie jest większym problemem. Wystarczy około 50 tys. dolarów, a więc równowartość nieźle wyposażonej škody superb. Czeskie kombi z dieslem czy 1000-konna amfibia? Wybór wydaje się prosty.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy