Limity prędkości w Europie dla samochodów z przyczepami - tabela

Jaka jest prędkość dopuszczalna w krajach europejskich dla samochodów osobowych z przyczepą. Przejrzeliśmy przepisy i podajemy konkretne, sprawdzone informacje.

Mazda CX-60 ma tyle mocy, że lekka przyczepa jest, ale jakbyMazda CX-60 ma tyle mocy, że lekka przyczepa jest, ale jakby
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Słowem wstępu - znalezienie rzetelnych informacji na temat ograniczeń prędkości w krajach Europy dla pojazdów z przyczepami nie jest łatwe. We wszystkich zestawieniach, jakie można odnaleźć w internecie, są błędy, w tym również w broszurze ADAC czy na stronie komisji europejskiej, które i tak przygotowano z dużą starannością.

Weryfikowałem informacje docierając do tzw. kodeksów drogowych państw, co do których miałem wątpliwości. A mimo to prośba - jeśli uważacie, że gdzieś w tabeli jest błąd, dajcie znać w komentarzu z linkiem do źródła informacji (przepisów danego kraju).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Offroad Marcina: Defender czy Wrangler - który jest lepszą terenówką?

Limity prędkości dla samochodów z przyczepą w Europie

W poniższej tabeli zapisane są podstawowe limity prędkości dla dróg poza obszarem zabudowanym, wyrażone w km/h, dla aut osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. W nawiasach podane są alternatywne limity, a wyjaśnienia do nich znajdują się pod tabelą. Zalecam ich przeczytanie, bo są tam dodatkowe, ważne informacje. Polecam również przeczytanie artykułu do końca, dla lepszego zrozumienia przepisów.

Limity prędkości dla pojazdów z przyczepą w Europie poza obszarem zabudowanym

rodzaj drogi pozamiejskiej/państwo

drogi zwykłe

ekspresowe

autostrady

Albania607080
Andorado 60/90--
Armeniado 90-90
Austria

100 (70/80)

100 (80)100 (80)
Belgia70 lub 90 120 (90)120 (90)
Białoruś70-90
Bośnia i Hercegowina808080
Bułgaria7080 (70)100 (90)
Chorwacja808090
Cypr 80-80
Czarnogóra8080

-

Czechy808080
Dania80 (70)8080 (100)
Estonia90-90
Finlandia80 (60)-80 (60)
Francja80 (90)110 (90)130 (90)
Grecja80

90 (80/85)

100 (90/85/80)

Gruzja80 (70)-80
Hiszpania808090 (80)
Irlandia808080
Islandia80--
Lichtensztain80--
Litwa90 (70)90 (70)90
Luxemburg75-90
Łotwa809090
Macedonia808080
Malta60--
Mołdawia709090
Niederlandy8090 (80)90 (80)
Niemcy808080 (100)
Norwegia808080
Polska708080
Portugalia70/8080100
Rosja707090
Rumunia80/90110120
Serbia808080
Słowacja 909090
Słowenia90 (80)100 (80)100 (80)
Szwajcaria8080 (100)80 (100)
Szwecja80 (40)-80 (40)
Turcja80100110
Ukraina808080
Węgry707080
Wielka Brytania809696
Włochy708080

Objaśnienia do tabeli:

  • Andora - poza obszarem zabudowanym prędkość zgodna ze znakami i kategorią dróg dla aut bez przyczepy. Na niektórych drogach obowiązuje limit 60 km/h (np. drogi górskie, niższej rangi).
  • Armenia – poza obszarem zabudowanym prędkość zgodna ze znakami i kategorią dróg dla aut bez przyczepy. Na autostradzie limit to 90 km/h.
  • Austria - prędkość 100 km/h poza drogami szybkiego ruchu tylko dla przyczep o DMC do 750 kg, ale 80 km/h dla przyczepy o DMC powyżej 750 kg i zespołu do 3,5 t. Jeśli zespół przekracza 3,5 t obowiązuje limit 80 km/h na drogach szybkiego ruchu oraz 70 na pozostałych.
  • Belgia – poza obszarem zabudowanym region Flamandzki 70 km/h, Walonia 90 km/h. Na autostradzie limit 90 km/h dla zespołu DMC powyżej 3,5 t.
  • Bułgaria - prędkości dla przyczep o DMC do 750 kg; w nawiasach dla przyczep DMC powyżej 750 kg
  • Dania - prędkość dla przyczep o DMC do 750 kg 80 km/h, a powyżej 750 kg 70 km/h. Na autostradach prędkość 100 km/h tylko dla przyczep ze specjalnym duńskim atestem.
  • Finlandia – nie ma podziału na drogi ekspresowe i autostrady ani odrębnych limitów prędkości dla pojazdów z przyczepami. Limit obniżony do 60 km/h dla zespołu z przyczepą o DMC powyżej 750 kg, która nie ma hamulca albo jest nieresorowana. Z naszego punktu widzenia jest to zapis wyłącznie formalny, gdyż takich przyczep się nie produkuje.
  • Francja – poza obszarem zabudowanym limit wynosi 80 km/h, ale na drogach z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku jest podniesiony do 90 km/h znakami drogowymi i dotyczy również przyczep. Na drogach dwujezdniowych (jak na naszych ekspresowych) limit 110 km/h tylko dla zespołu o DMC do 3,5 t, a na autostradach do 130 km/h. Na obu tych typach dróg limit jest zmniejszony do 90 km/h dla zespołu powyżej 3,5 t. Inne są też limity prędkości dla kierowców z prawem jazdy do 3 lat oraz w deszczu (odpowiednio 70, 100 i 110 km/h)
  • Grecja – obniżone limity prędkości (w nawiasach) dla samochodów osobowych z przyczepą inną niż lekka. Inne limity prędkości dla pojazdów z homologacją ciężarową N1 do 3,5 t - na autostradach i ekspresówkach 85 km/h z przyczepą lekką i 80 km/h z inną przyczepą.
  • Gruzja - obniżony limit prędkości do 70 km/h dla zespołu pojazdów o DMC powyżej 3,5 t.
  • Hiszpania – na autostradach w obszarze zabudowanym (np. obwodnice) limit prędkości obniżony do 80 km/h.
  • Litwa – dopuszczalna prędkość obniżona do 70 km/h dla zespołu o DMC powyżej 3,5 t.
  • Niderlandy - dopuszczalna prędkość obniżona do 80 km/h dla zespołu o DMC powyżej 3,5 t.
  • Niemcy – na autostradzie można jechać 100 km/h po uzyskaniu certyfikatu TÜV jeśli zespół pojazdów mieści się w limicie DMC 3,5 t.
  • Portugalia - prędkość poza obszarem zabudowanym na drogach innych niż drogi szybkiego ruchu jest zależna od znaków, a nie klasyfikacji drogi.
  • Rumunia - wyższy limit prędkości (90 km/h) na "europejskich drogach krajowych". Są to drogi, na których limit prędkości dla samochodów osobowych bez przyczepy wynosi 100 km/h. Ogólna zasada w Rumunii to prędkość o 10 km/h niższa dla samochodów z przyczepą od tych bez przyczep.
  • Szwecja – limit prędkości 40 km/h dla zespołu pojazdów o DMC powyżej 3,5 t
  • Szwajcaria – podniesione limity prędkości do 100 km/h dla przyczep z odpowiednim zezwoleniem (analogicznie jak w Niemczech i Danii).
  • Słowenia - limit prędkości obniżony do 80 km/h dla zespołu pojazdów o DMC powyżej 3,5 t.

Dodatkowe informacje

W niektórych krajach nie ma takiej klasyfikacji dróg z podziałem na ekspresowe lub autostrady jak w Polsce. Dlatego w tabeli w niektórych polach nie wpisano limitu prędkości (jeśli takie drogi nie występują), a w innych krajach drogi dwujezdniowe potraktowałem jako ekspresowe, choć nie musi być ona tak sklasyfikowana. Klasyfikacje dróg są różne w wielu krajach i warto się z tym zapoznać, by potrafić odróżnić te drogi w czasie jazdy (np. odpowiednie znaki).

W wielu krajach limity prędkości są inne dla kierowców z krótkim stażem, najczęściej 1-3 lat. Nie zostały one uwzględnione w tabeli.

W większości krajów europejskich obowiązuje zasada, że limit prędkości jest zależny od tego, czy DMC zespołu pojazdów przekracza 3,5 t. Jednak formalnie, w limitach do 3,5 t mieszczą się również zespoły do 4,25 t z przyczepą lekką (do 750 kg). Wynika to z przypisania ograniczenia prędkości do wymaganej kategorii prawa jazdy. Jeśli więc do kierowania twoim zespołem potrzebujesz prawa jazdy kat. B+E, to obejmuje cię limit powyżej 3,5 t.

Jeśli jedziesz za granicę zespołem powyżej 3,5 t, sprawdź lokalne przepisy dotyczące prędkości, bo mogą być one zapisane w innych miejscach niż tzw. kodeks drogowy, albo zachowaj prędkość dla zespołu pojazdów z DMC powyżej 3,5 t niezależnie od rodzaju przyczepy. Jest to istotne np. w Austrii.

W większości krajów europejskich panuje zasada, że limity prędkości dla pojazdów z przyczepą są stałe, niezależnie od znaków drogowych. Oznacza to, że jeśli znak podnosi dopuszczalną prędkość dopuszczalną, to nie dotyczy to pojazdów z przyczepą, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach