Lexus prezentuje przełomowy napęd. Ma być lepszy niż dotychczasowe

Lexus opracował zupełnie nowy system DIRECT4 dla najnowszej generacji modelu RX 500h oraz aut czysto elektrycznych. Firma twierdzi, że ich nowy napęd na cztery koła jest lepszy i szybszy niż układy mechaniczne.

Lexus RZ 450e ma być pierwszym elektrykiem, który dostanie nowy układ napędowy DIRECT4Lexus RZ 450e ma być pierwszym elektrykiem, który dostanie nowy układ napędowy DIRECT4
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Lexus
Marcin Łobodziński

Lexus informuje, że rozwiązanie opracowano dla gamy aut elektrycznych i hybrydowych następnej generacji. Jak wyjaśnia producent, system DIRECT4 "wykorzystuje układ e-Axle i odpowiada za intuicyjny oraz płynny rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednim a tylnym silnikiem elektrycznym oraz przekazuje go na koła”.

Pomijając marketingowy bełkot, można się też dowiedzieć, że układ ten ma po prostu sprawniej działać. W hybrydach za sprawą różnych silników – z przodu spalinowy, z tyłu elektryczny – jest zazwyczaj problem ze zgraniem napędu obu osi. Jednak o tym, że Toyota potrafi mogłem przekonać się w teście terenowym.

Jak twierdzi Lexus, działanie nowego systemu w hybrydach "jest precyzyjniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek układu mechanicznego”. Jeszcze lepiej ma działać w modelach elektrycznych.

Na podstawie szeregu danych obliczany jest potrzebny w danej chwili moment obrotowy przekazywany na każdą z osi. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami może być realizowany w zakresie od 0 do 100, niezależnie od osi.

To w praktyce ma oznaczać, że będzie równie skuteczny jak zblokowany napęd na cztery koła, ale bez udziału osi, która nie ma w danej chwili przyczepności. W każdej chwili jeden z silników (przedni lub tylny) może przejąć rolę drugiego, kiedy ten się całkowicie wyłączy. Czas reakcji - choć wydaje się to fizycznie niemożliwe - ma być krótszy niż w układach mechanicznych. Być może inżynierowie mieli co innego do przekazania, ale przeszło to przez ręce działu PR.

Pierwszym w pełni elektrycznym autem japońskiego producenta z systemem DIRECT4 będzie Lexus RZ 450e.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej