Lekkie hybrydy jako alternatywa dla tradycyjnych silników spalinowych

Firma Delphi Automotive twierdzi, że przyszłość samochodów z silnikiem spalinowym leży w hybrydowych układach wspomagających. Tzw. mild hybrid 48V mają niebawem zrewolucjonizować napęd spalinowy.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Delphi
Marcin Łobodziński

Tak jak dziś powszechne jest turbodoładowanie, tak w niedalekiej przyszłości wiele samochodów z silnikiem spalinowym ma być wyposażonych w układ hybrydowy typu mild, czyli lekkie wspomaganie silnika bez gromadzenia energii do jazdy na samym tylko prądzie. Delphi nazywa to wprost e-doładowaniem. Dokładnie takie rozwiązanie od lat rozwija Honda, choć ostatnio przystopowała, a obecnie także Suzuki, które szuka alternatywy dla przestarzałych już silników. Renault ma wprowadzić lekką hybrydę do nowego diesla 1.6 dCi.

Obraz
© fot. Delphi

Zasada działania takiego układu jest prosta. Gromadzona w niewielkim akumulatorze energia elektryczna, odzyskiwana podczas hamowania ma służyć tylko i wyłącznie do wspomagania dodatkowymi kilowatami silnika spalinowego. Głównie podczas ruszania z miejsca, które dla jednostki spalinowej jest najbardziej nieekonomiczne. Tym samym, lekka hybryda świetnie spisuje się podczas jazdy miejskiej, a samochód wyposażony w taki napęd ma bardzo dobre przyspieszenie do niedużych prędkości.

Obraz
© fot. Delphi

Firma Delphi opracowała rozwiązanie, które można zainstalować w dowolnym samochodzie, a przetestowano je w Hondzie Civic z jednostką 1.6 i-DTEC, w której uzyskano przyrost maksymalnego momentu obrotowego w zakresie niskich prędkości o 25 proc. System ma być przygotowany do produkcji w ciągu 18 miesięcy i gotowy dla producentów samochodów. Technologia Delphi opiera się o instalację 48-woltową. Firma obiecuje poprawę osiągów przy obniżeniu zużycia paliwa o 10 proc.

Jeff Owens, dyrektor ds. technologii w Delphi

W 2025 roku, jeden na dziesięć samochodów sprzedawanych na całym świecie będzie tzw. lekką hybrydą, działającą w oparciu o instalację 48V. Aby pokazać to w odpowiedniej perspektywie, należy powiedzieć, że będzie to 11 milionów aut rocznie.

Teoretycznie lekkie hybrydy mogłyby niemal całkowicie wyeliminować z samochodów osobowych silniki Diesla, które obecnie są na cenzurowanym po aferze Dieselgate. Według badań na zlecenie Delphi, obecność na rynku 11 milionów pojazdów hybrydowych zamiast tradycyjnych pozwoliłoby zaoszczędzić 15 miliardów litrów ropy w czasie ich eksploatacji. Według Departamentu Energii USA zużycie takiej ilości ropy z punktu widzenia emisji CO2 jest porównywalne z wycięciem lasu wielkości całej Islandii. Miejmy nadzieję, że uwzględniono fakt, iż takie lasy potrzebują do życia bardzo dużych ilości CO2.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy