WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Lamborghini Urus ST-X – pierwszy wyścigowy suv coraz bliżej

Moda na suvy trwa w najlepsze. Niezaprzeczalnym tego przykładem jest fakt, że nawet takie marki jak Rolls Royce, Aston Martin czy Lamborghini poddały się współczesnym trendom. Ta ostatnia marka stwierdziła jednak, że sportowy suv o osiągach superauta to za mało i postanowiła zapoczątkować nową serię zawodów, której głównym bohaterem będzie Urus.

Lamborghini Urus ST-X ma być pierwszym, oficjalnym wyścigowym suv-emLamborghini Urus ST-X ma być pierwszym, oficjalnym wyścigowym suv-em
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Blisko rok temu mogliśmy przeczytać o pierwszych zapowiedziach włoskiej marki, dotyczących Lamborghini Urusa przeznaczonego do serii wyścigowej. W zeszły weekend na finałach serii Super Trofeo marka z Sant'Agata Bolognese zdradziła kolejne szczegóły.

Samochód ma być lżejszy od swojego ulicznego odpowiednika aż o 550 kg. Tak znaczne zrzucenie wagi ma być zasługą użycia większej ilości włókna węglowego (m.in. maska, dach, dyfuzor i tylny spojler) i oczywiście pozbycia się zbędnego wyposażenia. Karoseria pokryta jest zielonym lakierem Verde Mantis, charakterystycznym dla Lamborghini Squadra Corse. Wyścigowego sznytu dodają czerwone dodatki i 21-calowe aluminiowe felgi owinięte ogumieniem Pirelli.

Samochód ma ścigać się nie tylko po asfalcie
Samochód ma ścigać się nie tylko po asfalcie © fot. mat. prasowe

Nie mogło zabraknąć także sportowego układu wydechowego. Do napędu posłuży podwójnie doładowane, 4-litrowe V8 o mocy 650 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 850 Nm, czyli ta sama jednostka stosowana też w zwykłym Urusie. W środku znajdziemy solidną klatkę bezpieczeństwa, kubełkowe fotele i system gaśniczy – w razie potrzeby.

Oficjalne osiągi nie zostały jeszcze zdradzone, ale znacznie lżejszy ST-X powinien być szybszy od drogowej wersji, która do setki rozpędza się w 3,6 sekundy. Pierwszy wyścig z udziałem Lamborghini Urusa ST-X został ma odbyć się podczas finałów Super Trofeo w 2020 roku w Misano Adriatico.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej