Łada Samara z Grupy B. Spóźniona radziecka myśl techniczna

Rywalizacja w Grupie B była tak widowiskowa, że każdy producent chciał w niej startować – nawet radziecka Łada. Ostatecznie projekt Samary EVA zakończył się średnim sukcesem, choć dał podstawy do innego modelu – dakarowego T3.

Łada Samara EVAŁada Samara EVA
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Tomas Čekanavičius
Mateusz Lubczański

Trudno jednoznacznie stwierdzić kto i dlaczego zainicjował projekt Samary startującej w grupie B, lecz wiadomo, że pierwszy egzemplarz powstał w Tallinie. W tamtejszej fabryce ciężarówek narodził się potwór o nazwie Łada Turbo, który tylko z zewnątrz przypominał przednionapędową Samarę – wykorzystano z niej drzwi, światła oraz przednią szybę.

Łada Turbo miała centralnie umieszczony silnik i napęd na tył. Biorąc pod uwagę przewagę układu quattro na odcinkach, radziecki pojazd już na starcie zostawał w tyle – przynajmniej technicznie. Waga auta miała wynieść mniej niż 1050 kg.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe Audi Q7 - zmian niewiele, ale powód istotny

Silnik wzięto z Samary, ale powiększono jego pojemność o 300 cm3 i zamontowano głowicę z dwoma wałkami rozrządu. Co więcej, w połączeniu doładowania z wtryskiem paliwa (w seryjnych autach pojawił się w 1996 roku!) jednostka generowała około 300 KM.

Projekt ostatecznie wyciekł, lecz nie został zamknięty – trafił w ręce litewskiego kierowcy rajdowego Stasysa Brundzy, który maczał palce w budowie Łady 2105 VTFS. By auto mogło rywalizować, trzeba było zbudować 200 egzemplarzy seryjnych. O dziwo –prace ruszyły.

Zanim jednak linia montażowa w pełni się rozkręciła, seria wypadków w Grupie B sprawiła, że FISA (poprzednik FIA) zlikwidowała tę kategorię. Pozostało więc przygotować konstrukcję na wymagania grupy S. Tak powstała Samara S-Proto.

O dziwo Łada Samara S-Proto pojawiła się na rajdzie Finlandii w 1987 roku… i to wszystko. No, może nie do końca – doświadczenia uzyskane przy budowie EVA zostały wykorzystane przy budowie dakarowej T3. Ale to już zupełnie inna historia.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach