Kupiłeś nowoczesne auto? 5 rzeczy, które warto zapamiętać

Wybierając nowe auto, coraz częściej decydujemy się na modele z turbodoładowaniem, bo nie ma innego wyboru. Jakie nawyki warto zmienić, by uniknąć problemów? Jeśli nigdy nie jeździłeś nowoczesnym autem z turbodoładowaniem, to warto zapamiętać pięć rzeczy.

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Jeśli dotychczas jeździliście autem z silnikiem wolnossącym, przesiadka na benzynowe turbo może być znaczącą zmianą. Przy podobnej mocy, turbodoładowanie daje więcej momentu obrotowego przy niższych obrotach, co zachęca do dynamicznej jazdy. Jednak odpowiednia technika jazdy pozwala również na oszczędność paliwa.

Zasada 1. Rozgrzewanie silnika

Przy rozpoczęciu jazdy warto dać silnikowi i turbosprężarce czas na rozgrzanie. Około 30-60 sekund powinno wystarczyć, by olej rozprowadzić po całej magistrali i rozpocząć jazdę.

Współczesne oleje szybko zaczynają płynąć, ale w rzeczywistości olej nie zawsze jest świeży i wysokiej jakości. Aby bezpiecznie eksploatować silnik turbo, nie wystarczy tylko podgrzanie płynu chłodzącego. Nawet jeśli wskaźnik temperatury pokazuje 90 st. C, to nie oznacza, że silnik jest gotowy do dynamicznej jazdy. Podczas jazdy poczekaj kilka minut, zanim wciśniesz gaz do dechy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Zasada 2: odpowiednia technika jazdy

Aby odczuć różnicę po przesiadce na auto z silnikiem turbo, ważne jest, by korzystać z niskiego i średniego zakresu obrotów, choć nie należy przesadzać. Tak jak dla silnika bez doładowania dolną granicą było ok. 2000 obr./min, tak dla jednostki z doładowaniem jest to ok. 1500 obr./min.

Dzięki takiej jeździe silnik turbo okaże się oszczędniejszy od jednostki wolnossącej, a przy tym dynamika będzie lepsza. Najnowsze silniki potrafią spalać podobne ilości paliwa co diesle pod warunkiem, że napędzają auta małe lub klasy kompaktowej. Choć są i takie przypadki, gdzie różnice pomiędzy benzyniakiem i dieslem w modelu klasy średniej są bardzo małe.

Zasada 3: chłodzenie silnika

Chłodzenie silnika turbo jest tematem pełnym mitów. Prawda leży pośrodku. Schłodzenie turbosprężarki jest konieczne po dynamicznej jeździe lub długotrwałym obciążeniu, np. długotrwała jazda autostradą z wysoką prędkością w wysokiej temperaturze. Nie ma sensu chłodzić turbosprężarki po krótkiej jeździe po mieście, zwykłej trasie pomiędzy miastami czy po odwiezieniu dzieci do szkoły.

Jak chłodzić turbosprężarkę? Najlepiej na kilka minut przed zakończeniem jazdy zwolnić i wprowadzić silnik na niższe obroty. Jeśli musisz się nagle zatrzymać, nie wyłączaj silnika od razu, pozwól mu popracować na wolnych obrotach przez minutę. Najlepiej wyłączyć system start&stop, który skraca żywotność silnika.

Zasada 4: olej i jego znaczenie

Olej w silnikach pełni kluczową rolę, chroniąc zarówno sam silnik, jak i turbosprężarkę. Jest to element wrażliwy na temperaturę, benzynę, która się do niego dostaje i warto dbać o jego jakość. Częsta wymiana oleju na pewno przysłuży się silnikowi.

Jeśli macie taką możliwość (np. wskaźnik), kontrolujcie temperaturę oleju. Kiedy zbliża się do 100 st. C warto nieco zwolnić. Oczywiście może być i tak, że olej rozgrzeje się do 120 st. C i nadal samochód będzie jechał - nic się nie stanie - jednak degradacja oleju postępuje wtedy błyskawicznie.

Zasada 5: paliwo i jego jakość

Jakość paliwa jest równie ważna jak oleju. W silnikach z turbodoładowaniem proces spalania jest bardziej precyzyjny niż w jednostkach wolnossących. Nieodpowiednia liczba oktanowa czy zabrudzenie paliwa mogą prowadzić do uszkodzeń. Warto tankować na sprawdzonych stacjach.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach