Kropki i paski na oponach. Co oznaczają i czy kolor ma znaczenie?

Na nowych oponach można zauważyć kolorowe kropki umieszczone na boku lub kolorowe paski na bieżniku. Jakie mają znaczenie i czy są istotne dla kierowcy?

Na niektórych oponach można spotkać nawet dwie kropkiNa niektórych oponach można spotkać nawet dwie kropki
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Duże okrągłe kropki na boku opony spotyka się z reguły na nowych, letnich oponach w nowych samochodach. Czasami podobny znak pojawia się również na feldze. Kropki umieszcza się w fabryce w najcięższym lub najlżejszym punkcie opony, co potem ułatwia ich montaż z reguły na fabrycznych felgach. Jest to wskazówka, w jaki sposób powinno się zamontować oponę względem wentyla.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Jeśli opona trafia na pierwszy montaż do producenta samochodu, to nierzadko podobną kropkę można znaleźć na feldze. Czasami w salonach można kupić komplet kół "wyważonych fabrycznie", czyli z takim dopasowaniem opony do felgi, że najcięższe i najlżejsze punkty idealnie się zgrywają. Ma to tę zaletę, że na feldze jest mniej ciężarków wyważających.

W niektórych autach można zauważyć również kropkę na feldze
W niektórych autach można zauważyć również kropkę na feldze © fot. Marcin Łobodziński

Kolor kropek nie ma żadnego znaczenia dla użytkownika, tak jak i sama ich obecność lub nieobecność. Kolory kropek są uzależnione od producenta opon oraz od ich znaczenia. Nie każdy producent w ogóle takie kropki umieszcza, a bardzo rzadko pojawiają się one na oponach zimowych.

Kolorowe pasy na bieżniku

Paski na oponach nie mają żadnego znaczenia po opuszczeniu fabryki
Paski na oponach nie mają żadnego znaczenia po opuszczeniu fabryki © fot. Marcin Łobodziński

Nowe opony bardzo często mają umieszczone na bieżniku kolorowe, cienko namalowane paski. One mają jeszcze mniejsze znaczenie dla użytkowników, a właściwie nie mają żadnego. Jest to tylko pomoc w odnalezieniu w fabryce właściwego bieżnika, gdyż każdy jest czarny, a jeden producent może oferować wiele rodzajów i rozmiarów. Aby pracownik łatwiej odnalazł właściwy bieżnik, posługuje się właśnie kolorem pasków.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut