Kreski w dowodzie rejestracyjnym. Warto zwrócić uwagę

Zakup nowego lub używanego samochodu często wiąże się z brakiem pełnej wiedzy o tym, co nas czeka w przyszłości z danym modelem. Wiele akcesoriów decydujemy się zamontować dopiero po pewnym czasie. Jednak, jeżeli w dowodzie rejestracyjnym są poziome kreski w trzech polach, pewnej rzeczy nigdy nie będziemy mogli zrobić.

W tym miejscu sprawdzisz, czy auto może mieć zamontowany hakW tym miejscu sprawdzisz, czy auto może mieć zamontowany hak
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Sprawa montażu haka holowniczego była wielokrotnie omawiana na różnych grupach dyskusyjnych i forach internetowych. Jak się okazuje, nie każdy kierowca, który na pewnym etapie podejmuje decyzję o montażu haka, może zrealizować swój pomysł. Wystarczy wpisać odpowiednie hasło w Google, by przekonać się, jak wiele osób napotyka na ten problem.

Hak mógłby być, ale go nie będzie

Gdy zamawiamy nowy samochód z hakiem lub kupujemy używany, w którym już jest zamontowany hak, nie ma tematu. Rynek jest pełen rozwiązań dla tych, którzy podejmą decyzję o zamontowania haka w już posiadanym pojeździe. Ale nie każdy będzie mógł z nich skorzystać ze względu na parametry samochodu.

Przyczyną rozczarowania jest brak wnikliwej analizy dokumentów. Homologacja pojazdu i jego przystosowanie do montażu haka są kluczowe. Zaskakujące może być to, że niektóre warianty tego samego modelu mogą mieć możliwość montażu haka, podczas gdy inne – nie, i to nie zawsze jest kwestia konstrukcji podwozia.

Analizując przypadki z internetu, można dojść do wniosku, że wiele zależy od decyzji producenta. Może on zakładać, że użytkownicy danej wersji auta nie będą chcieli używać haka, a jeśli już, to wybiorą inną wersję. Pamiętajmy, że producent nie musi martwić się, co klient chce zrobić z autem po zakupie.

Dlaczego nie we wszystkich autach da się zamontować hak?

Jest wiele czynników wpływających na możliwość montażu haka. Niektóre modele w ogóle nie są do tego przystosowane. Przykładem może być toyota supra, której użytkownicy raczej nie będą ciągnąć przyczepy. Warianty z napędem na jedną lub dwie osie, skrzyniami automatycznymi czy manualnymi oraz konfiguracje siedzeń, a nawet szklany dach mogą mieć znaczenie. Szklany dach np. może powodować ograniczenia, gdyż naprężenia w trakcie ciągnięcia przyczepy mogą go uszkodzić.

W przypadku Škody Kodiaq z pewnego rocznika, wersja siedmioosobowa 2.0 TDI oferowała możliwość montażu haka tylko do automatycznej skrzyni biegów. Manualna wersja nie miała homologacji na hak. Klienci chcący manualną skrzynię z hakiem musieli decydować się na silnik benzynowy.

Jeśli planujesz zakup nowego auta z możliwością montażu haka, najlepiej zamówić tę opcję od razu w salonie. Jeśli myślisz o późniejszym montażu, upewnij się u sprzedawcy, najlepiej na piśmie, że dana konfiguracja auta przewiduje możliwość montażu haka. Bez tych informacji nie będziesz mieć pewności aż do momentu odbioru gotowego pojazdu – wtedy trzeba polegać na dokumentach homologacyjnych udostępnianych przez sprzedawcę.

Jak sprawdzić, czy mogę zamontować hak w samochodzie?

Zakup używanego auta jest znacznie prostszy pod tym względem. Wystarczy sprawdzić dowód rejestracyjny pod kątem rubryk O.1 oraz O.2. Jeśli widnieją tam wartości odnoszące się do dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy hamowanej i niehamowanej, montaż haka jest możliwy. Jeśli natomiast są tam kreski, montaż haka nie jest przewidziany. Podobne kreski zauważymy również w polu F.3 dotyczącym dmc zespołu pojazdów.

Co w przypadku, gdy rubryki nie przewidują montażu haka? Niestety, nic nie można zrobić. Dodatkowe badania nie zmienią tej sytuacji. Auto nie nadaje się do montażu haka, a jakiekolwiek jego zamontowanie jest nielegalne, nawet gdy go nie używamy.

Możesz sądzić, że hak holowniczy nigdy ci się nie przyda, ale to często mylne przekonanie. Hakiem można zamocować platformę do przewozu rowerów, dodatkowy kufer czy nawet hamak, jak ma to miejsce w USA.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach