Kreski w dowodzie rejestracyjnym – co oznaczają dla właścicieli aut?
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak ważne są szczegóły w dowodzie rejestracyjnym. Obecność poziomych kresek w określonych rubrykach może na zawsze wykluczyć jedną z popularnych modyfikacji auta. Sprawdź, co to oznacza dla użytkowników samochodów.
Kupując samochód – zarówno nowy, jak i używany – rzadko zastanawiamy się, jakie zmiany będziemy chcieli wprowadzić w przyszłości. Często dopiero po pewnym czasie pojawia się pomysł na montaż dodatkowych akcesoriów. Jednak nie każdy właściciel auta wie, że obecność kresek w trzech polach dowodu rejestracyjnego uniemożliwia wykonanie jednej z takich modyfikacji.
Na forach motoryzacyjnych i w grupach dyskusyjnych temat instalacji haka holowniczego powraca regularnie. Wiele osób napotyka realny problem, gdy okazuje się, że nie mogą zamontować haka w swoim pojeździe. Wystarczy wpisać odpowiednie hasło w wyszukiwarce, by zobaczyć, jak często kierowcy szukają rozwiązania tego kłopotu.
Jeśli auto zostało kupione z fabrycznie zamontowanym hakiem lub już go posiadało, sprawa jest prosta. Problem pojawia się, gdy właściciel decyduje się na montaż haka dopiero po pewnym czasie. Choć na rynku nie brakuje takich rozwiązań, nie każdy samochód daje taką możliwość.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa Skoda Octavia - zmiany trzeba pokazać palcem
Ograniczenia wynikają z homologacji pojazdu i jego przystosowania do montażu haka. Zaskakujące jest to, że nawet różne wersje tego samego modelu mogą mieć odmienne możliwości w tym zakresie. Nie zawsze decyduje o tym konstrukcja podwozia.
Analizując przypadki opisywane w internecie, można odnieść wrażenie, że wiele zależy od polityki producenta. Często zakłada on, że klienci wybierający konkretną specyfikację auta nie będą zainteresowani korzystaniem z haka. Jeśli jednak ktoś chce mieć taką opcję, powinien zdecydować się na inną wersję pojazdu. Dla producenta nie jest istotne, co właściciel zamierza zrobić z autem po zakupie.
Na możliwość montażu haka wpływa wiele czynników. Niektóre modele w ogóle nie przewidują takiej opcji, bo nikt nie zakłada, że np. właściciel toyoty supry będzie chciał holować przyczepę. Ograniczenia mogą dotyczyć także wersji z napędem na jedną lub obie osie, rodzaju skrzyni biegów czy liczby rzędów siedzeń. Zdarza się nawet, że obecność szklanego dachu uniemożliwia montaż haka – naprężenia powstałe podczas holowania mogłyby doprowadzić do pęknięcia szkła.
Przykładem jest Škoda Kodiaq z określonego rocznika. Wersja siedmioosobowa 2.0 TDI była dostępna zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów, ale tylko w przypadku automatu można było zamówić hak. Tylko do tej wersji możliwy był montaż haka po zakupie, jeśli nie wybrano tej opcji w salonie. Wersja z manualem nie miała homologacji na hak, więc klienci chcący połączyć manualną skrzynię z hakiem musieli wybrać silnik benzynowy.
Osoby kupujące nowe auto i rozważające montaż haka powinny zamówić tę opcję już w salonie. Jeśli planują instalację w późniejszym terminie, warto poprosić sprzedawcę – najlepiej na piśmie – o potwierdzenie, czy wybrana konfiguracja umożliwia montaż haka. Samodzielne sprawdzenie tego przed odbiorem auta jest niemożliwe, dlatego trzeba polegać na dokumentach homologacyjnych dostępnych u sprzedawcy.
W przypadku samochodów używanych sprawa jest prostsza. Wystarczy zajrzeć do dowodu rejestracyjnego i sprawdzić rubryki O.1 oraz O.2. Jeśli widnieją tam wartości dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy hamowanej i niehamowanej, oznacza to, że producent przewidział możliwość montażu haka. Jeśli natomiast w tych polach znajdują się poziome kreski, montaż haka jest niemożliwy. Takie kreski pojawiają się również w polu F.3, które dotycz DMC zespołu pojazdów.
Czy można coś zrobić, jeśli w dokumentach są kreski? Niestety, nie ma żadnej możliwości zmiany tej sytuacji – nawet dodatkowe badania techniczne nie pomogą. Samochód nie nadaje się do montażu haka, a jeśli ktoś zdecyduje się na jego instalację, będzie to urządzenie nielegalne, nawet jeśli nie jest używane.
Wielu kierowców sądzi, że hak nie będzie im potrzebny, bo nie planują holowania przyczepy. Tymczasem hak może służyć także do montażu platformy rowerowej, dodatkowego kufra, a w Stanach Zjednoczonych dostępne są nawet hamaki mocowane do haka. Warto więc sprawdzić dokumenty, zanim podejmie się decyzję o zakupie lub modyfikacji auta.