Krajobraz po pandemii. Ponad połowa premier po 2020 roku była opóźniona

Najnowszy raport przedstawia nową konsekwencję pandemii koronawirusa dla branży motoryzacyjnej. Chodzi o premiery, a dokładniej rzecz ujmując o fakt, że producenci przestali się z nimi wyrabiać na czas.

MUNICH, GERMANY - DECEMBER 05: A member of BMW's manufacturing staff inspects a vehicle's finish as he works at the body shop finish during German Chancellor Olaf Scholz visits the BMW Group car factory on December 05, 2023 in Munich, Germany. His visit is taking place as Scholz's government wrestles with a federal budget crisis stemming from a recent Federal Constitutional Court ruling. (Photo by Leonhard Simon/Getty Images)Fabryka BMW w Monachium
Źródło zdjęć: © GETTY | Leonhard Simon
Kamil Niewiński

Pandemia COVID-19 całkowicie wstrząsnęła naszym światem i każdą dziedziną życia. Wyjątkowo mocno oberwał przemysł, a przede wszystkim bardzo zależna od kontaktu i transportu międzynarodowego branża motoryzacyjna. Dopiero w 2023 r. mogliśmy tak naprawdę zobaczyć odbicie i powrót do względnej normalności, chociaż minie jeszcze trochę czasu, zanim przemysł samochodowy powróci do stanu z 2019 r.

Liczba sprzedanych i wyprodukowanych egzemplarzy to jednak niejedyna kwestia, która odbiła się na kondycji producentów i świata czterech kółek. Najmocniej sprzedaż napędzają przecież premiery i nowe rynkowe propozycje. I w tym aspekcie w ostatnich latach również mogliśmy obserwować spore zmiany - niestety te negatywne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Jak dowodzi raport firmy PwC Consulting opisywany przez amerykański portal Motor1, od 2020 do 2023 r. aż 55 proc. wprowadzanych na rynek nowych pojazdów miało opóźnione premiery, z czego w 34 proc. przypadków było to bezpośrednio związane z problemami produkcyjnymi.

To ogromna różnica chociażby z rokiem 2018, kiedy to łącznie obsuwę zaliczyło 23 proc. modeli - tylko 5 proc. zaś z powodów kłopotów produkcyjnych. Nic dziwnego - w okresie pandemicznym występowały problemy z łańcuchami dostaw, ale również ograniczeniami siły roboczej z uwagi na reżim sanitarny.

To jednak nie były jedyne przyczyny tak słabego stanu rzeczy. Autorzy raportu wskazują, że swoje trzy grosze do opóźnień dorzuciła również transformacja w kierunku produkcji aut elektrycznych, a także utarczki z lubiącym płatać figle oprogramowaniem. Idealnym przykładem jest Grupa Volkswagena, która właśnie z uwagi na problemy z systemem musiała opóźnić parę kluczowych premier.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów