Kosmiczna technologia, czyli historii Citroëna część 4 [geneza motoryzacji]

Następców Citroëna DS  w gamie francuskiej marki było dwóch. W tym samym czasie trwały prace nad modelami CX i GS.

Citroën CXCitroën CX
Piotr Wielgus

Pierwszy na rynek trafił GS. Jego premiera nastąpiła w 1971 roku, oczywiście na targach w Paryżu. Łącznie wyprodukowano blisko 2,5 miliona sztuk tego auta w różnych wersjach nadwozia. GS zyskał sobie wierne rzesze fanów z uwagi na oryginalny wygląd i kolejną porcję nowinek technicznych.

Zaraz po swoim debiucie Citroën GS zdobył prestiżowy tytuł „Samochód roku”. Gama silnikowa obejmowała jednostki od 1,0 do 1,2 litra. GS był najmniejszym modelem Citroëna, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Wiele osób zachwycało się wnętrzem tego samochodu. Bez wątpienia futurystyczny design nie miał sobie wówczas równych i stanowił krok naprzód w historii motoryzacji.

Citroën GS
Citroën GS

W 1974 roku Citroën zaprezentował kolejny samochód, model CX. To on nosił miano oficjalnego następcy DS. Nazwa odnosiła się do bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza. Rok po premierze także to auto zdobyło nagrodę „Car of the Year 1975". CX produkowany był aż do roku 1991. Gama silnikowa obejmowała jednostki od 2,0 do 2,5 litra. Najmocniejszą wersją Citroëna CX był model GTi wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 168 KM.

Citroën CX
Citroën CX

W roku 1974 roku firma Michelin, która miała pakiet większościowy w Citroënie, wspólnie z Peugeotem tworzą jeden koncern - PSA. To początek zupełnie nowego rozdziału w historii firmy.

W 1982 roku zaprezentowano  Citroëna BX. To auto także miało hydropneumatyczne zawieszenie, a po raz pierwszy zastosowano także w niektórych modelach wspomaganie kierownicy. BX miał w gamie cztery silniki benzynowe i trzy pracujące w obiegu diesla. Citroën BX to jedno z niewielu aut koncernu PSA o wysoce modułowej konstrukcji. Po faceliftingu przeprowadzonym w 1986 auto zwracało uwagę starannym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Wszystkie blachy dwustronnie cynkowane, a całe podwozie powlekane było PVC.

Citroën BX
Citroën BX

W 1986 roku Citroën zaprezentował najmniejszy samochód w swej rodzinie – AX. Ciekawostką było to, że elementy najbardziej narażone na odkształcenia były wytworzone z blachy przemysłowej o zwiększonej wytrzymałości. W modelu AX występowały silniki benzynowe od pojemności 0,9 do 1,4 litra, a w roku 1988 wprowadzono silniki Diesla - najpierw 1,4, a później 1,5 litra.

Citroën AX
Citroën AX

Kolejny milowy krok w historii zarówno swojej, jak i całej światowej motoryzacji Citroën zrobił w 1989 roku. Koniec lat osiemdziesiątych Francuzi przypieczętowali zaprezentowaniem modelu XM. To był strzał w dziesiątkę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa