Koronawirus przyczyną zamknięcia kolejnych fabryk. BMW, Rolls-Royce, Toyota, Dacia i Mini wstrzymują produkcję

Kolejny dzień - kolejne doniesienia o zamkniętych fabrykach. Do grona producentów, którzy w obawie przed pandemią koronawirusa zdecydowali się zamknąć swoje europejskie zakłady, dołącza BMW, Toyota, Dacia, Mini i Rolls-Royce.

Produkcję do odwołania wstrzymały m.in. polskie zakłady Toyoty.Produkcję do odwołania wstrzymały m.in. polskie zakłady Toyoty.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Większość europejskich fabryk samochodów, z powodu pandemii koronawirusa SARS-Cov-2 stoi już od kilku dni, a lista tych, które jeszcze pracują, staje się coraz krótsza. Właśnie zniknęły z niej zakłady kolejnych marek, mające swoje siedziby nie tylko w kontynentalnej Europie, ale i Wielkiej Brytanii, która długo opierała się takim działaniom.

Rolls-Royce i Mini

Przedstawiciele Mini poinformowali, że od 23 marca zamkną swoje trzy zakłady: w Hams Hall, Oxfordzie i Swindon. Wstępnie przerwa w produkcji ma potrwać do 17 kwietnia, choć niewykluczone, że termin ulegnie zmianie w wyniku późniejszych decyzji. Co ważne, działalność w tym okresie zawiesi także holenderski Nedcar, będący podwykonawcą brytyjskiej marki.

Do grona producentów z Wysp, którzy wstrzymali produkcję, dołącza również Rolls-Royce, który wstępnie zamyka zakłady w Goodwood do 30 marca. Okres ten poprzedzi planowaną już wcześniej przerwę świąteczną, co najprawdopodobniej oznacza, że prace zostaną wznowione dopiero w połowie kwietnia.

Obie marki należą do koncernu BMW. Ich decyzje są w dużej mierze podyktowane zaleceniami płynącymi z góry, bowiem bawarski koncern również zdecydował się zawiesić prace w swoich fabrykach.

BMW

"Bierzemy odpowiedzialność za zdrowie naszych pracowników i zamierzamy zapewnić im maksymalną ochronę, zachowując jednocześnie najlepszy możliwy balans pomiędzy ograniczeniami produkcji a zyskami" - stwierdził cytowany przez portal "Automotive News Europe" szef koncernu, Oliver Zipse.

Europejskie fabryki oraz niektóre centra sprzedaży BMW zostaną zamknięte nie później niż z końcem bieżącego tygodnia. Wznowienie produkcji zaplanowano na 19 kwietnia. Warto wspomnieć, że poza Europą decyzja obejmuje również zakłady w Rosslyn, w RPA.

Toyota

Toyota zawiesza produkcję pojazdów, silników oraz skrzyń biegów w Europie do odwołania. Zakłady produkujące Yarisa we francuskim Valenciennes oraz czeska fabryka zarządzana wspólnie z PSA w Kolinie zostały zamknięte już we wtorek 17 marca. W środę dołączyła do nich brytyjska fabryka w Burnaston oraz polskie zakłady wytwarzające zespoły napędowe w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu.

W sobotę 21 marca natomiast do tego grona dołączy turecka placówka w Sakaryi, produkująca crossovera C-HR. Przedstawiciele Toyoty przyznają, że decyzje wynikają z chęci stosowania się do zaleceń władz oraz spadku sprzedaży nowych aut. Japoński producent nie ustalił na razie konkretnego terminu wznowienia produkcji.

Dacia

Fabryka Dacii w rumuńskim Mioveni wstrzymuje produkcję od dziś 19 marca do co najmniej 5 kwietnia. To jeden z najważniejszych pracodawców w pobliżu Bukaresztu, zatrudniający ponad 6 tys. osób. "Wznowimy produkcję tak szybko, jak to możliwe. W tej chwili badamy sytuacje i zastanawiamy się nad rozwiązaniami, które mimo kryzysu i przerw pozwolą sprostać wymaganiom klientów" - możemy przeczytać w oświadczeniu prasowym Dacii.

Z powodu epidemii koronawirusa w Europie stanęło już kilkadziesiąt fabryk należących do koncernów motoryzacyjnych. Niezależnie od dalszego rozwoju sytuacji jest niemal pewnym, że znacząco odbije się to na sytuacji gospodarczej Starego Kontynentu.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej