Koronawirus osłabi rynek aut używanych, ale w długim czasie tylko go wzmocni

Pandemia koronawirusa odbije się na gospodarce, także branża motoryzacyjna ją odczuje. Jej przedstawiciele apelują o pomoc rządu. Przestoje w produkcji nowych samochodów dotyczą niemal każdego producenta. Koronawirus wpływa także na ograniczenie popytu na auta używane, ale eksperci nie wróżą tu katastrofy.

Stosunkowo młode auta używane już są towarem poszukiwanym, a mogą być jeszcze bardziej.Stosunkowo młode auta używane już są towarem poszukiwanym, a mogą być jeszcze bardziej.
Źródło zdjęć: © Fot. Piotr Kamionka/REPORTER/East News
M. L.

Według analiz sieci AAA Auto rozprzestrzenianie się koronawirusa zmniejszy o około 5 proc. sprzedaż na rynku aut używanych w krótkim okresie. Jednak długofalowo rynek wtórny odbije się ze względu na braki w ofercie nowych pojazdów i ograniczoną skłonność konsumentów do wydawania pieniędzy na drogie nowe auta.

Ludzie mogą odczuć braki w budżecie domowym, więc niechętnie będą podchodzić do zakupu nowych samochodów. Ale i będą mieli ograniczone zaufanie do transportu publicznego, dlatego mogą się skłonić do zakupu auta używanego.

O ile więc szeroko rozumiana branża motoryzacyjna może sporo stracić, o tyle wzrost sprzedaży zanotują przede wszystkim dealerzy aut używanych, którzy będą prowadzili handel głównie w internecie, a także rozwiną usługi dodatkowe, takie jak dostarczanie samochodów klientom pod dom.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w lutym 2020 roku zarejestrowano w Europie o 7,4 proc. mniej nowych samochodów niż przed rokiem.

Natomiast w Chinach w tym samym okresie, rozprzestrzenianie się wirusa spowodowało spadek sprzedaży nowych samochodów o 80 proc., według stowarzyszenia China Passenger Car Association (CPCA).

Center for Automotive Research w USA, oceniło, że za każdy siedmiodniowy okres, w którym konsumenci przestają kupować nowe pojazdy, gospodarka USA traci ok. 94 400 miejsc pracy i 7,3 miliarda dolarów dochodu.

Przypominamy, że w Polsce ok. 70 proc. nowych samochodów kupują firmy, które wobec bezczynności rządu i braku realnych rozwiązań pomocowych już odczuwają kryzys, więc w przyszłości będą ograniczać zakupy, zwłaszcza w zakresie tych najmniej istotnych środków. Jednym z takich jest tzw. auto firmowe. Ponadto zakupy może ograniczyć niska podaż nowych pojazdów, z czym może wiązać się wzrost cen.

Ograniczona dostępność nowych samochodów spowoduje, że klienci prywatni zwrócą większą uwagę na auta używane, przede wszystkim młode i z niskim przebiegiem. Nie trzeba na nie czekać, mają już za sobą największą utratę wartości, a oferują rozwiązania nie mniej nowoczesne jak w samochodach nowych. To może być okres prawdziwych "żniw" dla dealerów używanych pojazdów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy