Kontynentalne klasyki - Dodge Charger

Zakończyliśmy głosowanie na trzy najlepsze auta lat 60’ rynku amerykańskiego. Według Was trzecią lokatę należy przypisać Dodge Charger’owi, czyli jednemu z pierwszych muscle carów w historii motoryzacji. Czym Charger zasłużył sobie na miano kontynentalnego klasyka? Wszystkim.

Obraz
Piotr Mazanek

Zakończyliśmy głosowanie na trzy najlepsze auta lat 60’ rynku amerykańskiego. Według Was trzecią lokatę należy przypisać Dodge Charger’owi, czyli jednemu z pierwszych muscle carów w historii motoryzacji. Czym Charger zasłużył sobie na miano kontynentalnego klasyka? Wszystkim.

Historia

Dodge Charger był odpowiedzią na nową erę w motoryzacji zapoczątkowaną przez Pontiaca GTO – erę muscle carów. Kiedy Charger pojawił się na rynku po raz pierwszy, a było to w roku 1966, w dużej mierze bazował na modelu Coronet. Stylistyka wykonania auta różniła się niewieloma elementami od wersji bazowej. Ten stan rzeczy zmienił się dopiero dwa lata później, kiedy Charger przeszedł totalny facelifting. Po nim stał się jednym z najlepszych i najładniejszych modeli stworzonych kiedykolwiek przez Mopara.

Dodge Charger 1968

Dodge Charger stał się także bestią na torze o czym świadczą wielokrotne tytuły mistrza w Winston Cup Championships zdobywane przez takich kierowców jak Richard Petty, Buddy Baker i David Pearson. Jednak chyba nawet częściej Charger brał udział w rozpowszechnionych wtedy wyścigach ulicznych gdzie także święcił tryumfy.

Produkcja Chargera na platformie B zakończyła się w 1978 roku. Samochód stał się ikoną, której pragnęli wszyscy Amerykanie, dlatego Dodge nie narzekał w tamtych czasach na finanse. Tym bardziej, że w początkowej fazie Charger w standardowej wersji kosztował jedynie trzy tysiące dolarów!

Technika

Muscle car z definicji jest samochodem o wyjątkowo wysokich osiągach i pod tą definicję możemy podpiąć także Dodge Chargera z lat sześćdziesiątych. W najmocniejszej wersji na przestrzeni lat auto miało 425 koni mechanicznych. Prędkości maksymalne w standardowych autach rzadko przekraczały 200 km/h, jednak w modelu Daytona przeznaczonym na tor wyścigowy udało się wykręcić lekko ponad 300 km/h! Tej sztuki dokonał Buddy Baker w wyścigach NASCAR.


[url=

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello