UOKiK na wojnie ze stacjami paliw. Będzie więcej kontroli

100 tys. zł więcej chce przeznaczyć Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na walkę z nieuczciwymi sprzedawcami paliwa. To oznacza więcej kontroli na stacjach. W zeszłym roku na północy Polski co piąty sprzedawca zgłoszony przez kierowców dostarczał paliwo niespełniające norm.

Dalej trzeba uważać przy tankowaniu - zwłaszcza na północy krajuDalej trzeba uważać przy tankowaniu - zwłaszcza na północy kraju
Źródło zdjęć: © east news
Mateusz Lubczański

UOKiK w 2019 roku poważnie bierze się za paliwa złej jakości. Jak wskazują dotychczasowe doświadczenia i kontrole, hurtownie oraz przedsiębiorcy wytwarzający benzynę i olej napędowy nie są problemem. W ciągu całego roku żaden z nich nie wprowadzał do obiegu "trefnego" towaru. Nieprawidłowości pojawiają się dopiero na ostatnim etapie, gdy paliwo pojawia się na stacji.

Organ zazwyczaj dobiera kontrolowane obiekty w ramach losowania. W takim wypadku w woj. kujawsko-pomorskim złej jakości paliwo znaleziono w 7 proc. skontrolowanych punktów. W Warszawie to prawie 5 proc. stacji.

O wiele większą skuteczność mają za to badania poprzedzone sygnałami od samych kierowców. W takim wypadku w województwie kujawsko-pomorskim "wpadło" ponad 18 proc. właścicieli stacji. Niemal taki sam odsetek zanotowano w woj. zachodniopomorskim.

Skoro paliwa spełniają normy w hurtowni, ale nie nadają się do sprzedaży już na stacji, łatwo wyciągnąć pochopne wnioski dot. nieuczciwości sprzedawcy. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana.

Przykładowe próbki paliw
Przykładowe próbki paliw © PAP/Radek Pietruszka

Na jakość paliw wpływają m.in. warunki przechowywania. Nieszczelności w instalacji powodują dostanie się powietrza do zbiornika, co przyspiesza jego degradację. Z kolei wilgoć wpływa na ich korozję. Nie bez znaczenia jest też obecność biokomponentów, które przejawiają skłonność do tworzenia osadów. Olej napędowy z takim składnikiem może szybciej mieszać się z estrami. Do tego jest silnie higroskopijny, a więc łatwiej następuje nawodnienie oleju.

Najczęstszą nieprawidłowością dot. oleju napędowego jest nieodpowiedni skład frakcyjny. Długotrwale spalanie takiego paliwa doprowadzi do kosztownego zapchania się wtryskiwaczy i zbieranie nagaru. W przypadku benzyny wśród nieprawidłowości często wymieniana jest niewłaściwa prężność par.

Parametr ten określa, jak bardzo lotna jest sprzedawana benzyna. Paliwo zimowe może mieć wyższą prężność par (do 90 kPa) niż letnie (do 60 Pa). Przepisy przewidują taką możliwość, ponieważ ułatwia to rozruch silnika. Jeśli jest ona jednak zbyt wysoka, to może powodować powstawanie korków parowych, wywołujących dławienie się jednostki napędowej, a nawet mogących unieruchomić pracujący motor.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów