Tłoki, czyli konstrukcja i działanie układu korbowego - część 1 

Tłok jest jednym z najbardziej obciążonych cieplnie elementów w komorze spalania. Od jego konstrukcji zależy szereg właściwości charakteryzujących proces spalania.

Tłok silnika spalinowegoTłok silnika spalinowego
Źródło zdjęć: © fot. Ronald Plett from Pixabay
Szymon Witkowski

Główne zadania tłoków

Do głównych zadań, jakie muszą spełniać tłoki, należą:

  • uszczelnienie cylindra
  • przekazywanie siły nacisku pochodzącej od gazów do dalszych elementów układu korbowego
  • prowadzenie korbowodu w górnej części
  • wystarczająco sprawne odprowadzanie ciepła z powierzchni (denko tłoka) styku ze spalinami

Kształt tłoka wpływa także na odpowiednie warunki spalania w cylindrze, jak np. zawirowania mieszanki paliwowo-powietrznej. Tłok powinien być również lekki, ale zarazem wytrzymały i odporny na ścieranie. Właściwa rozszerzalność pod wpływem temperatury i korzystne warunki przewodzenia ciepła mogą być spełnione dzięki dobraniu odpowiedniego materiału.

Najczęściej stosowanym obecnie materiałem na tłoki są stopy aluminium z dodatkami krzemu, magnezu, miedzi, niklu. Zapewnia to im wystarczająco niewielką wagę i w efekcie cały układ korbowy jest mniej obciążony w wyniku mniejszych sił bezwładności.

Elementy budowy tłoka
Elementy budowy tłoka

Budowa tłoka

W budowie tłoka możemy wyróżnić następujące elementy:

  • DenkoKształt denka tłoka, zwłaszcza w silnikach o zapłonie samoczynnym, zależy od typu komory spalania. Dla przykładu, kiedy mamy do czynienia z wtryskiem bezpośrednim, to większa część mieszanki spala się właśnie w odpowiednio ukształtowanym denku. W przypadku dzielonej komory spalania (na komorę wirową i wstępną), używanej przeważnie w połączeniu z wtryskiem pośrednim, denka tłoków z reguły są płaskie lub lekko wypukłe dla zwiększenia ich wytrzymałości.
  • Część pierścieniowąJak sama nazwa wskazuje, w tej części znajdują się pierścienie spełniające dwa główne zadania: uszczelnianie tłoka w cylindrze oraz odprowadzanie ciepła z tłoka do ścianek cylindra. Są one wykonywane z żeliwa szarego, żeliwa sferoidalnego lub stopowego z dodatkiem chromu, niklu, molibdenu.Pierścienie mają przecięcie na swoim obwodzie w celu umożliwienia ich montażu na tłoku (zwykle 2 lub 3) oraz zapewnienia im odpowiedniej sprężystości. Pierwsze pierścienie od góry służą do uszczelniania. Czasem środkowy pełni rolę zarówno uszczelniającego, jak i zgarniającego (kompresyjno-zgarniający). Pierścień umieszczony najdalej od denka tłoka jest pierścieniem zgarniającym nadmiar oleju ze ścianek cylindra, aby ten nie przedostał się do komory spalania.
  • Część prowadzącąNazywana także płaszczem tłoka, prowadzi go w cylindrze oraz przenosi siły od niego pochodzące na ścianki cylindra. Ta część jest najbardziej narażona na ścieranie. Prawidłowa praca nie tylko części prowadzącej, ale i całego tłoka zależy w dużej mierze od jego rozszerzalności cieplnej oraz zachowanego luzu pomiędzy nim a cylindrem.Zbyt mały luz będzie oznaczał zakleszczenie się tłoka po jego nagrzaniu i rozszerzeniu, natomiast za duży luz spowoduje jego nieprawidłowe ustawienie w cylindrze oraz zmniejszy szczelność. W tłokach niektórych silników stosuje się specjalne wkładki wykonane z trudno rozszerzalnego materiału. Umożliwiają one ograniczenie oraz sterowanie rozszerzalnością cieplną płaszcza tłoka. Wadą jest jednak pogorszenie odprowadzania ciepła do dolnych części płaszcza.
  • PiastyPiasty wewnątrz tłoka spełniają rolę podparcia dla stalowego sworznia, który łączy tłok z korbowodem. Zazwyczaj sworzeń ten może się obracać zarówno w piaście, jak i w korbowodzie, choć niekiedy w jednym z tych elementów może być osadzony nieruchomo. Przed wysunięciem z piasty zabezpieczają go zwykle pierścienie sprężyste.
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa