Konstelacja gwiazd, czyli historii Subaru część 1 [geneza motoryzacji]

Gdy w 1917 roku Chikuhei Nakajima zakładał swoje pierwsze zakłady lotnicze, nikt nie spodziewał się, że to początek pięknej historii jednego z najwspanialszych koncernów motoryzacyjnych.

Subaru 360Subaru 360
Piotr Wielgus

Nakajima był pionierem japońskiej techniki lotniczej. W 1917 roku zarejestrował firmę Nakajima Aircraft Company. Przedsiębiorstwo rozwijało się bardzo prężnie. Zakłady zasłynęły szybkimi myśliwcami, produkowanymi w pierwszych latach II wojny światowej. Ogółem w czasie wojny zakłady Nakajima wyprodukowały prawie 20 tysięcy samolotów, głównie bojowych. Po przegranej przez Japończyków wojnie zakłady Nakajima zostały zdemilitaryzowane. Koncern podzielono na 12 odrębnych firm. W 1953 roku sześć z tych firm zostało ponownie połączonych w koncern Fuji Heavy Industries. Zajmował się on wytwarzaniem sprzętu budowlanego, w tym ciężkich maszyn.  Znakiem rozpoznawczym koncernu stało się sześć gwiazd stanowiących plejadę. Każda z nich symbolizowała jeden z podmiotów.

Subaru 360
Subaru 360

W lutym 1954, Fuji Heavy Industries ogłosił swój prototyp samochodu osobowego nazwanego P-1, a w następnym roku Subaru 1500. Auto miało niezależne zawieszenie przednich kół, olejowo-gazowe amortyzatory z hydrauliczną regulacją i tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej i wahaczach wleczonych. Półtoralitrowy czterocylindrowy silnik OHV o nazwie "FG4A" pochodził od Peugeota. O ile konstrukcja tego samochodu stała na bardzo wysokim poziomie, to niestety zawodziła sieć dystrybucji. To spowodowało zawieszenie produkcji i przerzucenie sił produkcyjnych na budowę autobusów.W 1958 r. koncern wyprodukował pierwsze z nich.

Subaru 1500
Subaru 1500

W tym samym roku rozpoczęto produkcję małych samochodów Subaru 360. I tutaj zaczął się ogromny sukces Fuji Heavy Industries. 360 to bez wątpienia był to samochód, który zmotoryzował Japonię. Decyzję o budowie auta podjął naczelny inżynier Subaru Shinroku Momose. Zaproponował budowę samochodu małolitrażowego. Musiał spełniać japońskie normy konstrukcji, regulowane odpowiednimi przepisami. Auta mogły mieć do 3 metrów długości, a pojemność silnika nie mogła przekraczać 360 cm[sup]3[/sup]. Przepisy ograniczały także cenę do maksymalnie 400 tysięcy jenów (wówczas ok. 1100 dolarów). W 1961 r. zadebiutował Sambar – tania ciężarówka na podwoziu Subaru 360, do dziś bardzo popularna w krajach azjatyckich. Produkcję modelu 360 zakończono w 1970 roku.

Subaru 1000
Subaru 1000

W międzyczasie, bo w 1966 roku, zadebiutował Subaru 1000. Był to pierwszy samochód oparty na schemacie obecnie wykorzystywanym w większości nowoczesnych konstrukcji samochodowych z napędem na przednie koła z poprzecznie ułożonym silnikiem. O ile sam model nie odniósł spektakularnego sukcesu rynkowego, to część jego rozwiązań technicznych na długo wytyczyły Subaru drogę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Żółta lampka. Dlaczego system start-stop może przestać działać?
Żółta lampka. Dlaczego system start-stop może przestać działać?
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello