Koniec ze spółkami - Chiny całkowicie otwierają się na zagranicznych producentów

Od 1 stycznia 2022 roku chiński rynek motoryzacyjny stanie się jeszcze atrakcyjniejszy dla zagranicznych producentów. Wszystko z powodu zmian zaplanowanych przez tamtejsze władze, które znoszą obowiązek tworzenia spółek z lokalnymi podmiotami.

Lynk & Co to jeden z przykładów marek stworzonych w ramach europejsko-chińskiej fuzjiLynk & Co to jeden z przykładów marek stworzonych w ramach europejsko-chińskiej fuzji
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Lynk & Co
Aleksander Ruciński

Chińskie Ministerstwo Handlu wraz z Narodową Komisją ds. Rozwoju i Reform oficjalnie ogłosiło zniesienie ograniczeń dla zagranicznych podmiotów funkcjonujących w przemyśle motoryzacyjnym. To kolejny, ostatni już etap uwalniania tamtejszego rynku samochodowego.

By lepiej zrozumieć kontekst decyzji, trzeba cofnąć się do 1994 roku. Dla zagranicznych producentów chcących prowadzić biznes w Chinach wprowadzono wówczas obowiązek tworzenia spółek joint venture 50:50 z lokalnymi firmami.

W 2018 roku złagodzono nieco te przepisy zmieniając proporcje udziałów na 70:30 z korzyścią dla zagranicznych podmiotów. Teraz, 4 lata później, chińskie władze zdecydowały się na całkowite odejście od tego wymogu.

Według magazynu "Forbes" decyzja może znacząco wpłynąć na rozwój chińskiego rynku, który już obecnie jest kluczowy dla globalnej motoryzacji. Zniesienie ograniczeń ułatwi funkcjonowanie nowym graczom, w szczególności tym mniejszym, za którymi nie stoją znane koncerny. Decyzja pozwoli też usamodzielnić się wielu markom, które dotychczas funkcjonowały w Chinach na zasadzie fuzji.

Biorąc pod uwagę dotychczasową specyfikę tamtejszych przepisów, można mówić o prawdziwej rewolucji. Czas pokaże, jak wpłynie ona na świat motoryzacji w Państwie Środka.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy