Koniec z bramkami na autostradzie A2 i A4. Nowy system ruszy w grudniu 2021

1 grudnia 2021 roku z autostrady A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica znikną dotychczasowe punkty poboru opłat w postaci bramek. To decyzja, która powinna przypaść do gustu kierowcom, zwiększyć przepustowość w kluczowych miejscach i obniżyć koszty utrzymania autostrad.

Po wielu latach bramki w końcu zostaną zastąpione wygodniejszą formą poboru opłat.Po wielu latach bramki w końcu zostaną zastąpione wygodniejszą formą poboru opłat.
Źródło zdjęć: © fot. GDDKiA
Aleksander Ruciński

Elektroniczny system poboru opłat e-Toll był zapowiadany już od dłuższego czasu. Docelowo rozwiązanie to ma poprawić wygodę jazdy płatnymi odcinkami dróg w Polsce. Kierowcy będą mogli skorzystać z kilku form płatności, a owiane złą sławą bramki, przy których nierzadko tworzą się korki, odejdą do lamusa.

Jak informuje GDDKiA, w pierwszej kolejności z bramkami pożegnamy się na autostradzie A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica. System e-Toll zacznie działać tam już 1 grudnia 2021 roku. W jaki sposób będziemy z niego korzystać?

Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie GDDKiA, przewidziano dwa sposoby zapłaty za przejazd autostradą.

  • Zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych
  • Na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.

Druga opcja będzie zapewne masowo wykorzystywana przez kierowców często korzystających z płatnych dróg. Pierwsza z kolei skierowana jest do osób, które korzystają z autostrad okazjonalnie oraz wszystkich tych, którzy z różnych względów nie zamierzają zarejestrować się w systemie.

Oznacza to konieczność każdorazowego zakupu biletu online lub jego drukowanego odpowiednika dostępnego na stacji paliw czy w kiosku przez tych, którzy nie korzystają z rozwiązań cyfrowych.

Co warte odnotowania, w planach na przyszłość przewidziano likwidację tradycyjnych punków poboru opłat także na innych odcinkach i trasach, wliczając w to te zarządzane przez koncesjonariuszy. Nadal jednak trudno przewidzieć, kiedy bramki całkowicie znikną z polskiego krajobrazu.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery